Hopp til innhold

Lettere å klage på flyselskapene

Det skal nå bli lettere for flypassasjerer å klage når flyene blir forsinket eller kansellerte.

Flypassasjerer
Foto: Lars Pehrson / SvD / SCANPIX / SCANPIX

- Regjeringen oppretter nemlig fra høsten av en felles klagenemnd for reiser med rutefly, som misfornøyde passasjerer kan henvende seg til, sier samferdselsminister Liv Signe Navarsete.

- Vi oppretter nå én felles klagenemnd for at flypassasjerene skal vite hvor da skal kunne henvende seg og at de skal vite om sine rettigheter, fortsetter Navarsete.

- Flere klageinstanser som i dag har gjort at mange passasjerer har vært usikre på hvor de skal henvende seg.

Regjeringen pålegger

- De flyselskapene som ikke vil delta i denne ordningen vil få trøbbel, for å si det sånn, for vi pålegger dem rett og slett å være med i dette. Dette gir passasjerene trygghet, sier Navarsete.

Regjeringen forsøker med dette å bedre rettighetene til flypassasjerene. Nemnda har imidlertid bare en rådgivende funksjon.

Regjeringen vil i tillegg arbeide for en garantiordning som skal sikre passasjerer på rutefly mot økonomisk tap dersom flyselskapet går konkurs.

Fornøyd forbrukerråd

Begge tiltak blir ønsket velkomment av forbrukerrådet.

Hittil har vi hatt to klageordninger og når får vi én felles en.Det vil si for passasjerne så vil alle typer henvendelser nå kunne rettes ett sted. Og hvis vi nå får en garantiordning for ruteflypassasjerer så er det en seier for forbrukerne, sier Pål Nygård, rådgiver i Forbrukerrådet.

AKTUELT NÅ