Hopp til innhold

Krever tydelig merking av «krympflasjon»

Hvis matbransjen selger mindre mat til samme pris, må kunden få tydelig beskjed om at varen har krympet, foreslår Rødt.

Tacoshell krympet fra 14 skjell til 10 skjell.

Tacoskjell krympet fra 14 til 10 i pakningen, uten at prisen ble satt ned. Santa Maria opplyser til NRK at skjellene knuste lett og endringen ble gjort for å unngå matsvinn. En forbrukerundersøkelse talte også for å krympe pakken, ifølge Santa Maria.

Foto: Sofia Storhaug / NRK

– Du skal være ganske ensporet for å få med deg at en pakke går fra 5 til 4 lefser, eller at smørboksen går fra 600 til 540 gram, sier stortingsrepresentant Mimir Kristjansson fra Rødt.

Den siste tiden har NRK og VG vist fram en rekke eksempler på varer som har krympet, uten at prisen er satt ned.

Lefser

Plutselig ble det én færre lefse å by på. Produsenten Baxt viser til dyrere råvarer og emballasje som årsak.

Soft Flora

Soft Flora endret pakken med margarin, og med dét forsvant 60 gram. Mills sier lokkene på de tidligere begrene satt løst, noe som skapte problemer i produksjonen. Dette skal spare samfunnet for plast.

Kavring

En annen vare fra Baxt har også krympet- Kavringene fikk nytt design, noe produsenten har merket, men den nye pakken sier ingenting om at kundene får 160 gram mindre kavring.

Grønnsåpen til Rema har krympet fra 1,5 liter til 750 ml.

En flaske grønnsåpe fra Rema ble endret i likhet med hos konkurrentene, og prisen økte samtidig. Prisen er satt ned igjen.

Krever merkeordning

Slike prisøkninger er krevende for kundene å fange opp, ifølge eksperter.

Men i dag står ingenting i veien for å prisforvirre kundene med mindre pakninger, så lenge enhet- og kilopris står på varehyllen, ifølge Forbrukertilsynet.

Rødt mener markedsføringsreglene må endres for å slå ned på praksisen ved at aktørene må merke emballasjen.

– Da blir man pålagt å skrive at man har fått ny og mindre pose, fordi de samme produsentene har ingen problemer med å skrive «ny og større pose». Det har vi sett mange ganger i butikken, og da bør det motsatte også være mulig, sier Kristjansson.

Trontaledebatten på Stortinget

Stortingsrepresentant Mimir Kristjansson (R) tror det bare er kunder med kalkulator og elefanthukommelse som vil klare å avsløre matbransjen pristriksing med dagens krav.

Foto: Hanna Johre / NTB

Barne- og familieminister Kjersti Toppe (Sp) er forbrukerminister, og sier regjeringen ikke har diskutert saken.

– Jeg tenker at det er en byråkratisk måte å få fram informasjon på, sier hun til NRK.

Hun har mer tro på at sinte kunder og bransjenormer for handelsskikk kan stramme opp aktørene. For hun er heller ikke begeistret for krympflasjon-fenomenet.

Kjersti Toppe (Sp)

Forbrukerminister Kjersti Toppe fra Senterpartiet.

Foto: Synne Lykkebø Hafsaas

– Jeg tar sterkt avstand fra det. Jeg tenker at dagligvarebransjen må gå i seg selv. Dette er noe forbrukere reagerer sterkt på, og som jeg som forbrukerminister reagerer sterkt på. De må gå i seg selv og sørge for en markedsføring som ikke villeder kundene sine, sier hun.

Les også Skrur opp prisene mer på billigfavorittene

Tørkerull

Professor etterlyser bedre handelsskikk

I akademia er krympflasjon et kjent fenomen. Økonomiprofessor Tor Wallin Andreassen ved Norges Handelshøyskole mener den nærmest usynlige lanseringen av nye varer grenser til uetisk markedsføring.

Men å få slutt på det ved å pålegge kjedene å merke varene, er han tilbakeholden overfor.

NHH-professor

NHH-professor Tor Wallin Andreassen.

Foto: CHRISTIAN LURA / NRK

– Man kan heller arbeide med normene for forretningspraksisen. Det er helt naturlig del at man er like informativ når man byr på mer for samme pris som motsatt vei, når man får mindre til samme prisen, sier han til NRK.

Helst skulle han altså ønske at bransjen selv ryddet opp.

– Hvis ikke, er jeg ikke fremmed for at vi da må ha sterkere midler. Om det er lov eller om det finnes annet imellom, er jeg mer pragmatisk til. Vi må satse på frivilligheten, fordi det er sunn fornuft. Hvis ikke må vi legge litt mer krutt i hansken, sier han.

Les også Kiwi satte opp prisen ved å krympe eggkartong: – Følte meg lurt

Kiwiegg

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger