NRK presiserer: I første versjon skrev vi at Fredriksen kommer inn på eiersiden i Norwegian. Da dette blir endelig avklart senere, har vi endret formuleringen til at Fredriksen KAN komme inn på eiersiden.
Etter at nyheten om emisjonen sprakk, stupte Norwegian-aksjen rundt 25 prosent etter at Oslo Børs åpnet tirsdag. Aksjen har siden hentet seg inn og var ned ni prosent i morgentimene tirsdag.
EMISJON: Bjørn Kjos henter inn tre milliarder kroner i fersk egenkapital.
Foto: Anne Cecilie Remen / NRKBjørn Kjos henter inn penger til Norwegian gjennom en garantert fortrinnsrettsemisjon, opplyser selskapet tirsdag morgen.
Det betyr at aksjonærene får tilbud om å kjøpe nye aksjer for at flyselskapet skal få inn til sammen 3 milliarder kroner.
Aksjene eksisterende aksjonærer ikke vil ha, plukkes opp av en gruppe med blant andre et John Fredriksen-styrt selskap. Slik er Norwegian sikret å få inn pengene.
Bjørn Kjos må få godkjenning fra aksjonærene på en ekstraordinær generalforsamling 19. februar.
Fantastisk med Fredriksen om bord
En optimistisk konsernsjef Bjørn Kjos møtte i dag pressen på Norwegian sitt hovedkontor på Fornebu utenfor Oslo.
– Rolls-Royce har fått orden på motorproblemene sine, og nå går vi optimistiske fremover med ny kapital, sier Kjos.
Norwegian har i lengre tid slitt med motorproblemer som har påført selskapet store kostnader. Bak den friske kapitalinnsprøytningen står ingen ringere enn skipsreder John Fredriksen.
– Vi er flere som kjenner Fredriksen-systemet. Det er et fantastisk bra system, og vi er fornøyde med å ha med dem på garantisiden, sier Kjos.
Kjos peker på at emisjonen ikke kunne skje før nå, fordi selskapet har vært i samtaler med flere interessenter, blant andre eierselskapet til British Airways, IAG. Som kjent droppet IAG å komme med et tilbud til Norwegian.
– I korte trekk styrker vi Norwegian sin finansielle stilling, og vi er nå godt rustet for fremtiden. Nå har vi sådd, og nå skal vi høste, sier Kjos.
Skal redusere kostnadene
– Norwegian har vært gjennom en lengre periode med kraftig ekspansjon. Veksten vil nå avta, og selskapet vil ha et økt fokus på å redusere kostnader og investeringsforpliktelsene, sier Kjos.
Skipsreder John Fredriksen garanterer for friske penger til Norwegian.
Foto: Ints Kalnins / ReutersNorwegian har det siste året vært gjennom en prosess der flere utenlandske konsern har snust på oppkjøp. Samtidig har de vokst kraftig gjennom stadig ekspansjon og høy grad av gjeld.
– Gjennom fortrinnsrettsemisjonen vil selskapets balanse styrkes, og selskapet vil ha økt fleksibilitet til å støtte denne utviklingen fremover, sier Kjos.
IAG droppet bud
Pengeinnsamlingen skjer kort tid etter at sjefen i International Airlines Group (IAG) sa de ikke lenger var interessert i å overta Norwegian, og ville selge aksjeposten sin på 3,93 prosent.
IAG hadde onsdag morgen fortsatt likevel ikke solgt Norwegian-aksjene.
Det britisk-spanske luftfartskonsernet IAG, som blant annet eier British Airways, har lenge vært interessert i å kjøpe Norwegian, som har avvist to bud fra IAG tidligere.
Også Lufthansa og Ryanair har tidligere vært inne i bildet som interessenter i oppkjøp av det norske flyselskapet.
Kutter flyruter
I oktober varsler Norwegian at de skulle kutte kostnadene med minst to milliarder kroner i 2019. For å spare penger har selskapet besluttet å legge ned en rekke ruter og seks baser for å spare penger. Selskapet sier de vil strekke seg langt for å unngå oppsigelser.
- Les også: