På Årvoll skole har de utviklet et eget system for å opprettholde disiplin i klasserommet. Og kanskje derfor sliter ikke skolen med atferdsproblemer.
- Alle lærerne på skolen har blitt enig om felles regler som håndheves hver dag. Lærerne plikter å hilse på alle elevene. Og elevene skal stå oppreist ved pulten til de får beskjed om å sette seg, forteller Lena Hansen.
- Elevene må oppleve at de er en del av fellesskapet. Det er viktig at de ikke mister klasseromstilhørigheten.
Se "Lærerne" i Nett-tv:
- Andre episode .
- Første episode .
Må ut av klassene
Rapporten om spesialundervisning viser at elever som forstyrrer undervisningen svært ofte blir tatt ut av klassen etter enkeltvedtak om spesialundervisning.
Hansen mener det er feil å ta ut elevene som bråker, men at det i hvert enkelt tilfelle er viktig å utvise skjønn.
Les mer:
Atferdsproblemer
Thomas Nordahl er professor i pedagogikk, og har skrevet rapporten "Spesialundervisning i grunnskolen - stor avstand mellom idealer og realiteter". Den viser at atferdsproblemer først og fremst er et problem for guttene i skolen.
Diagnostisert og udiagnostiserte atferdsproblemer utgjør over 70 prosent i den såkalte vanskegruppen av elever, viser rapporten.
- Problematferd i tillegg til lese - og skrivevansker rammer først og fremst gutter.
- Skolen er bedre tilpasset for jenter. Guttene tas ut av klassen for å opprettholde disiplin, sier Nordahl.
- Teori står sterkt i skolen, men det skulle vært mer fysisk aktivitet. På skolen må man være flink til å sitte i ro. Jenter takler det bedre enn gutter.
Feil med spesialundervisning
- Vi har ikke greid å få til effektive metoder på atferdsproblemer i skolen og barnehager. Lærerne makter ikke å ha disse elevene i klasserommet. Vi har for lite ressurser og kunnskap til å håndtere dem.
Willy Tore Mørk har forsket på atferdsproblemer i skolen i 15 år
- For lite kompetanse og ressurser på skolene tvinger lærere til å ta ut elevene av klassen. Håndtering av atferdsproblemer bør foregå i klassen av de vanlige lærerne, sier Mørch.
Les mer: