I morgen starter januarsalget i mange butikker, og det kan være lett å la seg friste av blinkende rødbokstaver og utropstegn på salgsplakatene.
Forbrukertilsynet (tidligere Forbrukerombudet journ. anm.) mener man bør være på vakt.
– Noe kan være tilsynelatende på salg, men gikk for flere tusen kroner mindre for fire måneder siden, påpeker avdelingsdirektør Jo Gjedrem.
34 prosent opp fra 2016
Forbrukerøkonom i DNB, Silje Sandmæl, oppfordrer til å sammenligne priser før man handler på januarsalg.
Foto: DNBForbrukerøkonom Silje Sandmæl i DNB oppfordrer kjøpere å bruke prissammenligningstjenestene før man handler på salg.
– Slik kan du sikre deg at du på forhånd vet hva som er den beste prisen for det du skal ha.
Sandmæl taler tydeligvis til menigheten, for nordmenn sammenligner priser som aldri før.
370 000 nordmenn brukte prissammenlignings-nettstedet Prisguiden.no i romjula, det er en økning på 34 prosent fra 2016.
Nettstedet Prisjakt.no melder om en lignende økning. I november hadde de 2,8 millioner brukere, en økning på 24 prosent sammenlignet med 2016.
– De store salgsdagene som Black Friday, julegaveshoppingen og romjulssalget utpeker seg som periodene hvor veksten er størst, sier daglig leder i Prisguiden, Amund Espelien til NRK.
Kategoriene klær og sko, lyd og bilde og hjem og husholdning har økt mest der, opplyser Espelien.
– Sjekk prishistorikken!
Jo Gjedrem i Forbrukertilsynet mener prissammenligningsnettstedene er et godt verktøy forbrukerne burde benytte seg av.
Foto: Kimm SaatvedtGjedrem i Forbrukertilsynet sier det nyttigste verktøyet hos disse nettstedene er prishistorikk.
– Det er et råd vi gir om man skal handle varer på salg, å sjekke historikken. Da vil man oppdage nivået på prisene gjennom året, og finne ut hva som er en god pris, eller ikke, sier Gjedrem til NRK.
Prisgaranti
Sandmæl i DNB tror også prissammenligningsnettstedene er med på å holde prisene nede.
– Mange store butikker har prisgaranti som betyr at de matcher den beste prisen i markedet.
Ifølge Forbrukertilsynet kan man ikke kreve noe av butikkene, med mindre de har en garanti eller et prisløfte som spesifikt sier at de må skaffe varen til samme pris.
– Vi vet ikke om det påvirker markedet og prisene, men det er definitivt et godt verktøy for forbrukerne. Det er digitalisering på forbrukernes premisser og noe forbrukerne burde ønske seg mer av, sier Gjedrem.