– Jeg er overrasket over at det ble streik. Jeg hadde trodd at dette kom til å komme i mål, sier Espen Andersen, førsteamanuensis ved BI til NRK.
Han mener SAS nå står i en svært krevende finansiell situasjon.
Han peker på at SAS i hovedsak tjener penger på tre områder som nå alle er under press:
- Turisttrafikken om sommeren, som nå rammes av streik
- Kortere forretningsreiser innad i Europa, som nå i stor grad erstattes av digitale møter
- Stenging av det russiske luftrommet, som nå gjør at lange, internasjonale SAS-flyvninger fra København må fly rundt
– SAS blir rammet i alle de tre markedene, sier Andersen.
– Svært viktig for Danmark
– Skal du investere i SAS så må du da ha en annen intensjon enn å tjene penger. Den eneste jeg kan tenke meg som har det er den danske staten, sier flyanalytikeren.
Andersen peker på at Københavns flyplass Kastrup er en svært viktig arbeidsgiver i Danmark. Det er her SAS har sin hovedflyplass i dag.
– Det er den største arbeidsgiveren i København, muligens Danmark, sier han.
Andersen spør seg om pilotene nå rett og slett «gambler» på at de statlige eierne vil komme på banen for å bevare den skandinaviske modellen.
– Eller at de satser på at den danske regjeringen kommer til å redde dem for å bevare Kastrup som en stor internasjonal flyplass, sier han.
– SAS er kastet ut i en livstruende krise
Jacob Pedersen, analysesjef i danske Sydbank, ser heller ikke lyst på situasjonen som SAS nå befinner seg i.
– Det her vitner om at SAS er kastet ut i en kjempemessig, livstruende krise, sier han til Danmarks Radio.
Han tror det blir krevende for SAS å tiltrekke seg nye investorer som kan redde selskapet.
– De løper vekk i øyeblikket, for de kan se hva det er som foregår i selskapet, sier han.
– Så det her er en ualminnelig dårlig dag for forferdelig mange reisende, men det er det også for SAS og SAS sin fremtid, sier Pedersen.
– Var dette siste sjanse? Er løpet nå kjørt?
– Forhåpentligvis blir partene klokere. Pengene strømmer ut av SAS-kassen, og det har de også gjort de siste ukene selv om flyene har vært i luften. For det er ingen som har kjøpt nye billetter, sier Pedersen.
Han peker på at SAS vil fortsette å tape penger all den tid flyene må stå parkert mens streiken pågår.
– Det er man nødt til å adressere og man er nødt til å finne en løsning. Hvis ikke er SAS direkte på vei inn i en form for rettslig prosess, med denne konkursbeskyttelsen, som det har blitt snakket mye om, sier Pedersen.
SAS-aksjen stuper
SAS-aksjen har stupt over 11 prosent på Oslo Børs, etter at nyheten om pilot-streik ble kjent. Aksjen har hatt et tilsvarende fall på Stockholm-børsen, skriver Dagens Næringsliv.