Hopp til innhold

Flere reiser med SAS – men underskuddet ble fordoblet

På tross av flere reiser med SAS, ble underskuddet fordoblet siste kvartal. Flybillettprisene og inntektene faller raskere enn kostnadene.

SAS fly på bakken

UNDERSKUDD: SAS-underskuddet ble som ventet på over en halv milliard svenske kroner i første kvartal.

Foto: Krause & Johansen

I første kvartal økte SAS omsetningen med om lag 700 millioner svenske kroner i forhold til samme tid i fjor. Omsetningen endte i første kvartal – som for SAS betyr fra november til januar – på 8,96 milliarder svenske kroner.

Underskudd som forventet

SAS fly over en by

KUTTER KOSTNADER: Nok en gang varsler SAS kostnadskutt

Foto: SAS

Samtidig falt resultat etter skatt fra minus 246 til minus 556 millioner svenske kroner. Det vil si at underskuddet ble mer enn fordoblet, i perioden som i flybransjen er lavsesong.

– Vi legger bak oss et sesongmessig svakt kvartal, som var verre enn året før som forventet, sier konsernsjef Rickard Gustafson i en pressemelding.

Analytiker i Swedbank Hans-Eric Jacobsen følger flybransjen tett og bekrefter at resultatet ble som ventet:

– SAS opplever det samme som alle flyselskap opplever. Inntektene faller fortere enn kostnadene.

Stadig billigere billetter

Dette betyr altså ikke at folk flyr mindre, tvert om. Vi betaler bare mindre og mindre for å fly.

– Men SAS allerede har satt i gang betydelige tiltak for å få ned kostnadene, påpeker Jacobsen.

null

INNTEKTENE FALLER RASKERE: – SAS opplever det samme som alle flyselskap opplever. Inntektene faller fortere enn kostnadene, sier Swedbank-analytiker Hans-Erik Jacobsen

Foto: Berit Roald, Berit Roald / NTB Scanpix

Nye baser opprettes nå i London og Spania for å få lavere kostnader. Det introduseres også nye digitale plattformer som skal øke effektiviteten.

Flyseteavgift svir

SAS ledelsen forklarer noe av underskuddet med økte drivstoff avgifter og valutaeffekter, hovedsakelig at den svenske kronen har falt i forhold til amerikansk dollar, som blant annet er valutaen oljeprisen måles i.

I tillegg peker de på at den norske flyseteavgiften har dratt ned inntektene i Norge.

SAS har gjennom årene vært gjennom tøffe kostnadskutt program, men nå er det ikke snakk om nedbemanning, ifølge Swedbank-analytikeren.

– Man skal ikke kutte antall ansatte eller antall fly. Men blant annet ha flyene lenger i luften, jobbe med å opprettholde punktlighet, effektiviteten til de ansatte må stadig forbedres, og det jobbes med å få ned bensinforbruket (som er en vesentlig kostnad for alle flyselskap, red.anm.).

Winter uniform deigned Dior

UNDER FORTSATT PRESS: Mye har skjedd i løpet av de 70 årene SAS har flydd. Fra å gå i uniform av Dior (på 70-tallet) opplever de ansatte stadige rundet med press på lønns- og arbeidsvilkår.

Foto: SAS / SAS Records Management

Dette betyr også at presset på lønns- og arbeidsvilkårene til de ansatte vil fortsette.

– Og dette er en utvikling som aldri vil stanse, mener Jacobsen.

Det er tøff konkurranse i flybransjen og billettprisene blir stadig billigere.

AKTUELT NÅ