I den svenske hovedstaden har de samlet inn feilparkerte elsparkesykler siden slutten av september og selskapene må betale for å hente dem tilbake.
– Vi har flyttet 180 elektriske scootere og 156 av dem er hentet. Den totale summen vi har mottatt er 78.000 svenske kroner, eller 500 kroner per elsparkesykkel, sier Erik Söderberg, presseansvarlig ved Trafikkontoret i Stockholm, til SR.
Söderberg forteller at de ikke krever gebyrer for å tjene penger, men for å få selskapene til å bli flinkere til å samle syklene sine og sørge for at de blir parkert ordentlig, og han mener avgiften er effektiv.
– Flere og flere havner på rett sted, sammenlignet med hvordan det var før vi begynte å hente feilplasserte elsparkesykler, sier Erik Söderberg.
I dialog med politiet
Sindre Buchanan (MDG), byrådssekretær for miljø- og samferdsel i Oslo, sier at det er utleieselskapenes ansvar å passe på at elsparkesyklene ikke er til hinder, og mener at de er i god dialog med selskapene i Oslo.
– Vi utarbeidet tidlig retningslinjer for driften, og har tatt problemstillingen opp i møte med politiet, sier Buchanan.
Buchanan mener også at det skal være trygt for alle å ferdes i byen, uten forsøpling, og har bedt Bymiljøetaten om å vurdere om det finnes hensiktsmessige måter å regulere aktivitetene på.
Mulig tiltak i Norge
– Å innføre et gebyr for innsamlingen av elsykler på avveie vil kunne være et slikt tiltak, sier Buchanan.
Han forteller at samferdselsministeren har vært tydelig på at det ikke er aktuelt å endre på reglene for bruk av elsparkesykler, og mener at det nå er opp til byene å foreta en vurdering av hvordan problemene kan håndteres.
– Arbeidet med dette vil innebære å ta nødvendig initiativ overfor statsråden, der nasjonalt regelverk er til hinder for gode lokale løsninger, sier Buchanan.
- Les også:
- Les også:
- Les også: