Yrkestrafikkforbundet (YTF) og Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) brøt onsdag kveld godsforhandlingene med NHO Transport.
Tidspunktet for mekling er foreløpig ikke satt.
Langtransportsjåførenes lønn er ett av flere økonomisk områder som ligger uløst, skriver YTF i en pressemelding.
– Arbeidsgiverne er ikke villig til å tilby langtransportsjåførene et akseptabelt lønnsnivå, sier forhandlingsleder Linda Jæger.
Hun mener godssjåførene i mange år har hatt et lønnsnivå som ikke holder tritt med resten av samfunnet, og har varslet at kompetanse også blir en viktig del av forhandlingene.
– Kompetanse handler om sikkerhet og økt yrkesstolthet, sier Jæger.
Krever kompetanseheving
Arbeidsgiverne ville ikke møte kravene til YTF og NTF på noen av områdene, skriver NTF i en pressemelding.
– Det er viktig å få gjort noe på utvikling av kompetanse hos sjåførene. Det er viktig for seriøsiteten i bransjen, og for rekruttering av sjåfører i framtida, sier 1. nestleder Lars Johnsen.
Blir det ikke enighet i meklingen, kan en eventuell streik starte tidligst 23. mai.
– Dette betyr at en eventuell streik vil kunne skje samtidig med den mulige havnekonflikten NTF har varslet, sier Jæger.
Dersom meklingen mellom NTF og NHO Logistikk og Transport også bryter sammen, kan det bli streik ved alle landets havner unntatt Mosjøen fra førstkommende lørdag.
Partene møtes hos Riksmekleren tirsdag og fredag.