Hopp til innhold

Seernedgang for Eurovision: 884.000 seere

Årets Eurovision-finale i Malmö var omgitt av kontrovers. 884.000 seere fikk med seg showet på NRK. Dermed fortsetter de siste årenes nedgang i ESC-seertall.

Nemo fra Sveits gikk av med Eurovision-seieren lørdag kveld.

Nemo fra Sveits gikk av med Eurovision-seieren lørdag kveld.

Foto: Leonhard Foeger / Reuters

Ifølge NRK Analyse ble finalen sett av totalt 884.000 mennesker. Det er en nedgang fra 2023, da 1,076 millioner så finalen.

Også i fjor var det seernedgang for Eurovision Song Contest-finalen, fra 1,231 millioner i 2022.

Gåte fremfører «Ulveham» på kostymeprøven i den andre semifinalen.

Gåte fremfører «Ulveham» på kostymeprøven i den andre semifinalen.

Foto: Martin Meissner / AP

På det meste var 950.000 seere innom finalen lørdag, da Gåte opptrådte, og nesten 1,4 millioner var innom sendingen i løpet av kvelden, ifølge tall fra NRK Analyse.

Laveste seertall siden måling startet

Vi har ikke sett så lave tall på en Eurovision-finale i den TV-målingen vi har nå, som går tilbake til 2018. Det kan være flere grunner til denne nedgangen, sier Maren Eline Fossan i NRKs analyseavdeling.

Hun legger til at å samle nesten 900.000 seere gjennom en fire timer lang sending fortsatt er et høyt tall.

Lineært var det 861.000 som fulgte direktesendingen.

Så du Eurovision-finalen?

Norges bidrag fra Gåte kom på sisteplass i lørdagens Eurovision-finale. Men den sveitsiske vinneren Nemo sikret Norge litt ære likevel, siden låten er skrevet av blant andre norske Lasse Midtsian Nymann.

Les også Står bak Eurovisions vinnerlåt: – En «perfect storm»

Lasse Nyman og Nemo

I år var det kontrovers rundt Eurovision, på grunn av Israels deltakelse og protester mot dette i forbindelse med krigføringen på Gazastripen.

Flere oppfordret til boikott av hele arrangementet på bakgrunn av dette, og tusenvis var ute i Malmös gater for å demonstrere gjennom finaleuken.

Semifinalen litt opp

Seertallene fra semifinalen viste at 639.000 seere så showet. Det var en oppgang på 30.000 fra semifinalen i 2023 der Alessandra representerte Norge.

Ifølge analysesjef i NRK Kristian Tolonen, var semifinaletallene på samme nivå som i 2022.

Les også Flere så Norges Eurovision-semifinale i år enn i fjor

Gåte under øvelser før semifinalene i Eurovision i Malmø 2024

Og til tross for oppfordringer om svart skjerm under Israels bidrag, gjorde seertallene et hopp da Israels Eden Golan gikk på scenen i semifinalen.

Israels Eden Golan viser fram israelsk flagg under flaggparaden lørdag.

Israels Eden Golan viser fram israelsk flagg under flaggparaden lørdag.

Foto: Martin Meissner / AP

– Selv om økningen ikke er dramatisk, er det et tydelig lite hopp i grafen, sa Tolonen etter semifinalen.

Ifølge tallene fra finalen, ser det ikke ut som noen seeroppgang under Golans opptreden.

NRK skal evaluere

Kringkastingssjef Vibeke Fürst Haugen forteller at NRK skal evaluere årets arrangement.

Les også Kringkastingssjefen: – Eit veldig spesielt Eurovision-år

Vibeke Fürst Haugen

– Nå starter internevalueringen hos oss. Så vi kommer til å ha møter i NRK, om hvordan vi har jobbet og hva vi kan bli bedre på, sier hun.

Gåte etter Eurovision-finalen 2024.

Gåte etter Eurovision-finalen 2024.

Foto: Terje Bendiksby / NTB

Ifølge Haugen er det snakk om «en helt normal internevaluering»:

– Vi kommer til å snakke med de andre nordiske kringkasterne og EBU. Men det er ikke planlagt noe møte foreløpig.

162 millioner i fjor

I 2023, da BBC arrangerte Eurovision i Liverpool på vegne av krigsrammede Ukraina som vant året før, fikk de tre live-showene (semifinaler og finale) 162 millioner seere verden over.

Les også Sveits vant Eurovision – her er vår dom over finalistene

Rundt 200 millioner mennesker er samlet foran TV-skjermen, og det er klart for årets store musikkfest. Direkte fra Malmö Arena i Sverige.

Det var da mennesker i 144 land som avga stemmer, og emneknaggen #Eurovision2023 fikk 4,5 milliarder visninger på TikTok. Totalt fikk offisielle Eurovision-videoer på TikTok, Twitter, Instagram og Facebook 540 millioner visninger, ifølge den europeiske kringkastingsunionen EBU.

AKTUELT NÅ