På de mest utsatte skipene må de ansatte sove med hørselvern dersom de skal sikre seg mot skader, viser rapporten, som er sendt direkte til forsvarssjef Haakon Bruun- Hansen.
BEKYMRINGSBREV: I årsrapporten fra Forsvarets sentrale hovedverneombud kommer det fram bekymring for innkjøp av nytt utstyr uten at helsehensyn blir tatt nok på alvor.
Foto: faksimile av Årsrapport for 2014 fra Forsvarets sentrale hovedverneombudIfølge hovedverneombudet tas ikke helsekrav nok på alvor når Forsvaret kjøper nye skip, fly og kjøretøyer:
Forsvaret har kjøpt skip hvor de ansatte må sove med hørselvern på
Forsvaret har kjøpt kjøretøyer med helsefarlig mye vibrasjoner
Forsvaret er i gang med å kjøpe nye lastevogner som ikke tilfredsstiller norske krav til støy og utslipp.
Rammer mange
ØVER: Krigsskipene i Skjold-klassen, her KNM Storm på øvelse i Finnmark denne uka, har store utfordringer med støy.
Foto: SjøforsvaretKrigsskipene i Skjold-klassen omtales av Forsvaret selv som verdens raskeste marinefartøy, men korvettene er også verstinger når det gjelder helseskadelig støy.
– På disse skipene vil jeg absolutt anbefale å sove med hørselvern, sier arbeidsmiljøforsker Erlend Sunde ved Universitetet i Bergen til NRK.
Sunde, som er ekspert på helseskader ved støy, står foran ett av skipene til kai ved Haakonsvern i Bergen. På vegne av Sjøforsvaret har han undersøkt både skipene og de som jobber på dem. Deres undersøkelser går helt tilbake til 2001.
Forskeren har funnet ut at 31,4 prosent av de ansatte på Sjøforsvarets fartøyer har et hørselstap.
OPPDAGET: Forsker Erlend Sunde har reist med Forsvarets skip og gjennomført støymålinger.
Foto: Kjetil Rydland / NRK– Når du har fått en hørselsskade har du den for livet, men ikke alle merker det med en gang, sier Sunde.
Undersøkelsen viser også at korvetter i Skjold-klassen har så høyt støynivå at det ikke er et eneste område ombord der det kan anbefales å droppe hørselvernet ved full marsjfart.
Verneombud: – Må prioritere helse
Skjold-klassen fikk sitt siste skip sjøsatt så sent som i 2012. Også andre nylige innkjøp har skapt utfordringer (se faktaboks).
– Pris er ofte viktigste faktor, og hvis helsekrav ikke er på plass tidlig velger man kanskje noe som ikke gir godt nok arbeidsmiljø, sier Thomas Norman Hansen, hovedverneombud i Hæren.
På lik linje med det sentrale hovedverneombudet er han opptatt av at Forsvaret må prioritere HMS når de kjøper nytt.
– Hva gjøres om man har kjøpt kjøretøyer som går utover helsa til de ansatte?
– Da blir det som regel dyrt. Hvis man kjøper en lastebil som ikke ivaretar kravene må de bygges om. Det tar i tillegg ofte tid før utstyret kan brukes, sier verneombudet.
Vet du noe om lignende forhold? Kontakt gjerne journalisten som jobber med saken, eller send inn tips til NRKs tipsmottak.
Forsvaret: – Har endret praksis
Sjef for saniteten i Sjøforsvaret sier at de var klar over utfordringen.
UNDERSØKTE: Sanitetssjef i Sjøforsvaret, Vilhelm Koefoed, tok initiativet til å undersøke støy og påvirkning på mannskapene.
Foto: Kjetil Rydland / NRK– Vi har satt i gang en del tiltak. Blant annet vil vi drive overvåking av helsa til de ansatte og vi har gjort tiltak på skipene og hvordan de brukes, sier Vilhelm Koefoed til NRK.
– Burde det ikke vært mer fokus på støy da man kjøpte nye skip?
– Jo, det er klart. Vi har endret på regelverket i Forsvaret de siste årene. Da skipene ble bygget forholdt vi oss til sivile regler, som viser seg å være mangelfulle, svarer sanitetssjefen.
- Les mer: