Hopp til innhold

Eksperter: Arbeider i nærområdet kan føre til skred og brukollaps

Geologer peker på at aktiviteter som planering eller anleggsarbeider kan føre til et kvikkleireskred som igjen kan forårsake en brukollaps.

Skjeggestad bru kollapset

KOLLAPS: Deler av Skjeggestad bru ved E 18 i Vestfold knakk sammen mandag ettermiddag.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

Video Anders Solheim om raset i Lyngen

Anders Solheim ved NGI sier at anleggsaktivitet eller bakkeplanering kan utløse kvikkleireskred.

Foto: Nyhetsspiller

Det var ved 15-tiden i går at deler av Skjeggestad bru på E 18 i Vestfold knakk sammen, flere bilister kjørte over brua få sekunder før kollapsen. 45 personer ble evakuert, men ingen skadd.

Avdelingsleder for naturfare ved Norges Geotekniske Institutt (NGI), Anders Solheim, sier at rundt brua er et typisk kvikkleireområde. Det er kartlagte kvikkleiresoner med dette både nord og sør for brua.

– Ut ifra bilder i nyhetene ser det ut som et kvikkleireskred. I slike områder kan skred utløses ved menneskelig aktivitet som anleggsaktivitet eller bakkeplanering.

– Det første jeg ville undersøkt er om det har foregått anleggsaktivitet i nærheten. Menneskelig aktivitet er årsaken til minst 50 prosent av slike ulykker. Det var grunnen til kvikkleireskredet i Namsos i 2009 og kvikkleireskredet i Lyngen 2010, sier Solheim.

Han understreker at han regner med at Vegvesenet har gjort gode undersøkelser og tatt hensyn til dette.

Les også: Bulldoser planerte rett ved brua som sviktet

Les også: – Har ikke gitt tillatelse til graving

– Ikke feil ved brua

Vegvesenet mener det ikke er noe som tyder på at det er noe feil med brua som kollapset mandag ettermiddag.

– Det er ingen indikasjoner på at det er noe galt med brua eller brukonstruksjonen, men at det er grunnen rundt fundamentet til brua som har sklidd ut, sa Statens vegvesens avdelingsdirektør Ingunn Foss under et pressemøte ved ulykkesstedet tirsdag.

 Avdelingsdirektør Ingunn Foss fra Statens Vegvesen

Avdelingsdirektør Ingunn Foss fra Statens vegvesen mener at det ikke er noe som tyder på at det er noe feil med brua.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

Solheim presiserer at han ikke kjenner saken i detalj og derfor ikke kan si noe om årsaken her.

– Erosjon i bekkedaler er en utløsende årsak for en del kvikkleireskred, og kan heller ikke utelukkes. Bekkeerosjon var for eksempel årsaken til Kvikkleireskredet på Byneset i Trondheim i 2012, sier han.

– Store krefter i sving

Forsker i Norges Geologiske Undersøkelse (NGU), Inger-Lise Solberg, peker også på kvikkleireskred som mulig årsak til brukollapsen. Hun understreker at hun uttaler seg på generelt grunnlag.

– Faresonen for potensielle kvikkleireskred ligger ganske nærme brua. Det finnes trolig mye grunnundersøkelser her utført av Statens vegvesen i forbindelse med byggingen av E 18.

– Kvikkleireskred kan utløses av menneskelig aktivitet eller naturlig for eksempel ved bekkeerosjon, sier Solberg.

– Hvordan kan et kvikkleireskred føre til at en bru kollapser?

– I et kvikkleireskred vil store krefter kunne være i sving, noe som kan påvirke fundamenter i infrastruktur.

AKTUELT NÅ