– Det er ventet en periode fra mandag med kaldt vær og lite vind. Det er sannsynlig med høy eksosforurensing i store områder av byen disse dagene. Da blir det en akutt forurensingssituasjon i Oslo, forklarer kommunikasjonssjef Alise Davidsen i bymiljøetaten til NRK.
Derfor innfører Oslo kommune forbud mot å kjøre med dieselbil på kommunale veier fra klokka 6 til klokka 22 fra tirsdag.
Dersom noen bryter forbudet, vil de bli ilagt 1500 kroner i gebyr. Verken Oslo-politiet eller Statens vegvesen kan imidlertid søndag kveld svare NRK på om det blir økt kontrollvirksomhet tirsdag.
– Politiet vil slå ned på det om vi kommer over bilister som ikke overholder forbudet, skriver Oslo-politiet på Twitter.
Deler av Ring 1
Kjøreforbundet gjelder fram til Bymiljøetaten vurderer at det akutte behovet ikke lenger er til stede. Staten har fattet tilsvarende vedtak for deler av Ring 1.
– Akutt høy luftforurensning innebærer at det kan være helsefarlig for barn, eldre og astmatikere å bevege seg utendørs. Dieselforbud er et inngripende tiltak, men er nødvendig for å ta vare på helsa til byens innbyggere, sier Gerd Robsahm Kjørven, konstituert direktør i Bymiljøetaten i Oslo kommune.
Ustabil værtype
Slik prognosene ser ut nå, vil det fra onsdag ettermiddag eller kveld bli mer omrøring i luftmassene, og inversjonen ventes å bli brutt opp, ifølge Oslo kommune.
– Vi beklager den inngripen dette nok oppfattes som for dem som rammes. Vi oppfordrer folk til å kjøre kollektivt, ha hjemmekontor eller sitte på med noen som ikke har dieselbil, sier Davidsen, som tror forbudet vil bli utvidet til også å gjelde onsdag.
Fra torsdag ventes en mer ustabil værtype med god omrøring i luftmassene, og det vil mest sannsynlig ikke lenger være fare for høy NO2-forurensning.
– Vi følger værsituasjonen nøye. Når vedtaket oppheves vil det bli varslet via kommunens nettsider, sosiale medier og i pressemelding, opplyser kommunen.
Forbudet gjelder for dieseldrevne kjøretøy, men det gjøres en del unntak. Unntakene omfatter blant annet utrykningskjøretøy, ladbare hybrid-dieselbiler, kjøretøy som brukes i offentlig tjeneste, pasienttransport, kollektivtrafikk og kjøretøy som brukes i næringsvirksomhet og som kan dokumentere kjørebehov.