– Jeg ser jo at det kanskje ligner litt på et eller annet slags type urfolk...
Det sier Lars Ailo Bongo, som er professor i informatikk. Slike KI-bilder er ikke helt fremmed for ham.
Derfor blir han ikke veldig overrasket når bildegeneratoren Midjourney svikter i sin oppfatning av det tradisjonelt samiske.
Her er et utvalg bilder Midjourney genererte:
– Alt handler jo om hvilke grunnlag disse modellene er trent på, sier Bongo.
I januar startet Bongo opp Sami AI Lab ved den Samiske høgskolen, Sámi allaskuvla. Målet er å utvikle virkelig god kunstig intelligens basert på samisk språk og kunnskap.
Men foreløpig kommer de store KI-modellene til kort.
– For meg minner dette mer om inuitter i både utseende og klesstil, sier Bongo etter å ha sett bildene generert av Midjourney.
Det kan ha en sammenheng med at modellen er laget i USA, påpeker han. Inuitter er en samlebetegnelse på flere folkeslag som har sin opprinnelse fra områdene rundt Alaska, Grønland og nord i Canada og USA.
Stereotypi-maskin
Bongo får støtte av KI-professor Jill Walker Rettberg ved Universitetet i Bergen (UiB). Også hun legger merke til det nordamerikanske preget ved Midjourneys bilder.
På den andre siden kan Dall-e sin samiske fremstilling sammenlignes med landskapet og karakterene fra Disney-filmen «Frost», mener Rettberg.
– Som jo er en veldig fri amerikansk tolkning av norsk og samisk kultur, påpeker hun.
Fremstilling av mennesker vil alltid være vanskelig for et KI-verktøy, nettopp fordi resultatene baserer seg på sannsynlighet, forklarer Rettberg.
– Hvis du bruker KI for å finne kreftsvulster eller analysere DNA så er nøyaktighet viktig, og de som programmerer KI snakker ofte om hvordan de skal få KI-en til å bli så nøyaktig som mulig.
Men slik blir også KI-verktøy raskt stereotypi-maskiner.
– Det blir et problem når du bruker KI på kultur og på mennesker, fordi treningsdataene aldri kan tilsvare virkeligheten.
– Midjourney sine bilder av «samer» er jo helt nøyaktige ut fra treningsdataene. Men de er helt feil i forhold til virkeligheten, sier Rettberg.
– Ikke bra
Heller ikke Runar Sammol Myrnes Balto er spesielt imponert over Midjourneys fremstilling av samisk kulturarv og tradisjoner. Han er sametingsråd med ansvar for teknologi og digitalisering.
– Jeg synes det er trist at det er sånn. Det er jo ikke bra på noen som helst måte. Det viser at KI ikke treffer på hva samisk kultur er i det hele tatt.
Han forteller at debatten om opphavsrett rundt dokumentasjon på samiske uttrykk og samiske språk så vidt har startet i Sametinget i forbindelse med KI. Etter hvert skal saken behandles av Sametingets plenum.
– Jeg forstår hvorfor det er slik, siden bilder som modellene bruker, ikke er kodet riktig. Vi må se på om vi selv kan gjøre noe for å tilgjengeliggjøre det, så det blir rett, sier han.
Balto mener det er avgjørende for samisk kultur og språk i fremtiden at det kobles på KI-revolusjonen. Men det må gjøres rett, understreker han.
– Det er jo synd om all jobben vi gjør med å få frem et korrekt bilde av vår historie er forgjeves hvis KI fremstiller en helt stereotyp og feil versjon.
Tynn kunnskap
Også kunnskapen til ChatGPT er veldig overfladisk når det gjelder samisk språk og kultur, forteller professor Lars Ailo Bongo. Prateroboten forstår mye nordsamisk, men er ikke så flink til å formulere seg.
– Det varierer fra uke til uke om den vil snakke samisk. For to uker siden gjorde den det. I dag ville den ikke, sier han.
Lenge var ChatGPT-4 fullstendig blank når det kom til de mindre språkene lulesamisk og sørsamisk, men i det siste har den begynt å forstå litt mer, påpeker Bongo.
– Og enda mer imponerende. Den forstår også skoltesamisk, som er en minoritet i minoriteten.
Når det gjelder samisk kultur, er det verre.
– Du skal ikke så langt inn i materien før den ikke vet noe som helst om samiske tradisjoner, sier Bongo.
Og fremdeles formulerer ChatGPT seg dårlig.
– Hvis jeg ber den om å generere en historie på nordsamisk, så er det forståelig, men det er veldig dårlig språk.
Samisk til de store
Til tross for at han nå leder et lite, samisk miljø for kunstig intelligens, mener professoren at den beste løsningen er om den samiske kunnskapen integreres i de allerede etablerte verktøyene til de store teknologiselskapene.
Rett og slett fordi de er kraftigst, har flest brukere og er mest brukervennlige.
– Det er jo ikke så mange av oss samer. Så det er ikke så realistisk at vi skal konkurrere mot de store techselskapene, sier Bongo.
Men han innrømmer å se de etiske utfordringene.
– Man kan bli kulturelt appropriert av KI?
– Noen kan oppfatte det slik, ja. Men mitt ståsted er at man bør åpne opp fordi fordelene er så mye større enn ulempene.
Og blir det for store utfordringer for techselskapene å integrere det i sine modeller, så kan det hende de dropper det fullstendig.
– Da går vi jo også glipp av de mange fordelene. Virkelig gode chatboter for samiske demente, for eksempel, sier Bongo.
Han mener også KI trent på den rette måten kan øke forståelsen for samisk kultur og historie.
– Det er klart det har enormt potensial for minoriteter. Hvis KI blir kjempegod på å fremstille samiske artefakter, åpner det for en kulturforståelse og kulturutfoldelse du ikke kunne sett begynnelsen av en gang for bare få år siden.