Les også:
Arbeiderpartiet
- Sier ikke noe konkret om bompenger i programmet, men vil støtte bypakker med tiltak for å redusere biltrafikken og øke kollektivsatsing.
- Vil gjennomføre et løft for transport og kommunikasjon gjennom å øke satsingen på vei, jernbane, kollektivtrafikk og havner og farleder.
- Vil prioritere vedlikehold og trafikksikkerhet vesentlig høyere innenfor bevilgningene til vei og bane.
Fremskrittspartiet
- Vil opprette et infrastrukturfond for varig og forutsigbar finansiering av målrettet og rasjonell utbygging av infrastrukturen.
- Innføre prosjektfinansiering av lengre korridorer for en mer effektiv utbygging
- Gi kommuner tilgang til rentefrie statlige lån som øremerkes opprusting, vedlikehold og nybygging.
- Bruk av bompenger, veiprising eller annen direkte trafikantbetaling er en ytterligere beskatning av trafikantene og kan derfor ikke kreves for bruk av det offentlige veinettet.
- Frp vil nedbetale gjelden til bompengeselskapene og dermed fjerne dagens bomstasjoner på offentlige veier.
- Offentlige veier bør ikke bompengefinansieres med mindre et flertall i de berørte kommuner har akseptert det i en folkeavstemning. Bompenger innkrevd på offentlig vei skal kun kunne brukes til å finansiere et bestemt veiprosjekt og fjernes straks prosjektet er nedbetalt.
- Private bør inviteres til å bygge, drive og finansiere nye veier (OPS)
Kristelig Folkeparti
- Vil ha tidsdifferensierte bompengesatser.
- Opprette en statlig låneordning for samferdselsformål.
- Sikre rasjonell fremdrift og rasjonell utnyttelse av ressurser innen samferdselssektoren, gjennom en mer langsiktig og forutsigbar finansieringsordning.
- Organisere flere utbyggingsprosjekter som OPS-prosjekter (offentlig/privat samarbeid).
- Finansiere nye større prosjekter ved hjelp av prosjektfinansiering for å sikre rasjonell sammenhengende utbygging.
Høyre
- Sikre at en større del av avkastningen fra Pensjonsfondet utland igjen tas i bruk til investeringer i veier og annen samferdsel.
- Opprette et eget vedlikeholdsfond for vei og jernbane.
- Vil ha flere prosjekter i samarbeid med private (OPS).
Senterpartiet
- Innføre veiprising i større byområder når tilfredsstillende kollektivløsninger er på plass.
- Gjennomføre et krafttak for økt vedlikehold og investeringer på region‐ og stamveiene og oppfylle Nasjonal transportplan for investeringer.
- Finansiere større utbygginger på stamveinettet gjennom prosjektfinansiering og bruke midler frå fergeavløsningsprosjektet som delfinansiering av veiprosjekt.
Sosialistisk Venstreparti
- Lokale veipakker bør erstattes med regionale transportpakker som kombinerer offentlige bevilgninger og eventuelt trafikantinntekter.
- SV vil innføre rushtidsavgift i de store byene, og øremerke inntektene til bedre kollektivtransport for reisende i samme område
- I forbindelse med tildeling av statlige tilskudd vil SV stille som betingelse at byområdene innfører rushtidsavgifter, restriktiv parkeringspolitikk eller andre tiltak som reduserer biltrafikken tilsvarende.
- SV arbeider for en helhetlig og langsiktig finansiering av samferdselsprosjekter, som gir forutsigbare rammer for utbygging.
Venstre
- Vil gi byene og de store tettstedene frihet til å bruke rushtidsdifferensiering og andre nødvendige virkemidler for å nå miljømål for transportsektoren.