– Det var egentlig ganske ekkelt. Jeg skjønte ikke hvorfor jeg hadde fått en dom, sier Benjamin Aarstad, som først fortalte historien sin i Stavanger Aftenblad.
I november 2014 fikk han sjokk da han gikk i postkassa. Der lå det flere dokumenter med gebyrer, inkassokrav, og en dom i en sak han ikke visste han hadde mot seg.
Han er ikke den eneste som har opplevd dette.
Økte fra noen hundre til flere tusen kroner
Det hele startet med et tannlegebesøk i mars 2014. Siden forrige tannlegebesøk hadde 18-åringen og moren flyttet. Adresseforandring var sendt Folkeregisteret, men ikke til tannlegen.
Dermed ble regningen sendt til den gamle adressen. Først da de nye beboerne på den gamle adressen videresendte regningen, ble moren til Benjamin, Hanne Winje, klar over den ubetalte regningen på 288 kroner. Først i september betalte hun inn pengene.
– Vi betalte den for sent, men når du ikke hører noe mer, regner du med at det er greit, sier Winje.
Men tannlegekontoret hadde oppgitt kontonummer til feil tannlege, så betalingen ble aldri registrert. Istedet ble det inkassokrav. Men også dette ble sendt til den gamle adressen til familien. Dermed gikk saken videre til forliksrådet, men også innkallingen til forliksmøtet ble sendt feil.
Mens familien var helt uvitende om hvilken retning saken hadde tatt, ble deres stillhet tolket som manglende interesse.
Forliksrådet dømte dem dermed til å betale 5442 kroner. Dette skulle dekke både inkassoutgifter og saksomkostninger i forliksrådet.
Stoler ikke på rettssystemet
Både mor og sønn synes avgjørelsen er urimelig siden de ikke fikk noen informasjon før det var for sent.
Skal de ta saken videre, må de anke til Tingretten.
– Det hadde vært veldig gøy å gått tilbake og vunnet det, men når du har blitt svikta én gang, så har du ikke så lyst, sier Benjamin.