Hopp til innhold

Advarer mot ny BankID-svindel: – Ikke følg SMS-lenker

BankID mener svindlerne utnytter at BankID på mobil byttes ut med app. Selv årvåkne forbrukere kan bli lurt, mener Forbrukerrådet.

bank-id svndel

IKKE TRYKK: Disse SMS-ene fikk en av NRKs lesere.

Foto: Tipser

Magnus Nilsen (28) hadde vært på biltur da han så de to SMS-ene.

«Din BankID er nå sperret» sto det, etterfulgt av en lenke til en nettside. Han har opplevd lignende tidligere, og skjønte fort at lenken «bare var tøys».

– Men med tanke på at BankID på mobil skal legges ned og fjernes er det viktig å få dette ut til folk og si ifra at dette er svindel, rett og slett, sier Nilsen til NRK.

Oppdaget svindel Magnus Nilsen

Magnus Nilsen (28) var på biltur da han fikk svindelmeldingene.

Foto: Magnus Nilsen

Selv trykket han dermed aldri på lenken. Men han er redd andre kunne funnet på å gjøre det.

– Det er mange som er godtroende, og åpner lenker og oppgir informasjon. Mange er såpass redde for sin økonomi og identitet at når de får sånne meldinger må de gjøre noe raskt for å få det fiksa, sier han.

– Ikke følg lenker

Kommunikasjonssjef Hege Steinsland i BankID er klokkeklar på at SMS-ene er svindel.

Selskapet sender nemlig aldri ut SMS med lenke. Og de sender ikke SMS når BankIDen blir sperret.

– Det er bare å gjenta: Ikke følg SMS-lenker på den måten der. Hvis du lurer på rundt din BankID så kan du logge deg inn i nettbanken og se at alt er i orden, sier Steinsland til NRK.

Les også Kunder svindlet fra bankens eget telefonnummer: – Simpelt gjort

Eivind

Denne uka begynte utfasingen av BankID på mobil. Fra nå av skal brukere bruke ulike apper, avhengig av banken de tilhører, for å logge inn på tjenester med personsensitive opplysninger.

1,1 millioner mennesker er nå i gang med BankID på app, ifølge kommunikasjonssjefen.

Steinsland sier flere har opplevd oppstartsproblemer som følge av forflytningen fra mobil til app. Det tror hun svindlerne utnytter.

Utnytter endringer i BankID på mobil

– Det er ikke så rart det. Halve Norge skal bytte metode fra BankID på mobil til apper, så nå er det mange som flytter over. Og da er det naturlig at svindlerne syns det er en god timing å utnytte den situasjonen.

Hvis du har trykket på en slik lenke, eller delt BankID-informasjon med aktører som ikke burde ha den, sier Steinsland du bør kontakte banken, og skifte passord så raskt som mulig.

Les også Jan trodde han ga opplysninger til venninnen Åse

Svindelmetode

Fagdirektør Jorge Jensen i Forbrukerrådet har ikke hørt om akkurat denne SMS-svindelen før. Men han påpeker at det blir en stadig vanligere metode.

– Det er flinke svindlere som er ute og går, og selv årvåkne forbrukere kan bli lurt, sier han til NRK.

Også Jensen tror svindlerne følger med på hva slags endringer som skjer i forbrukersektoren, og tilpasser seg deretter.

Les også Høyr svindlarane i aksjon: 200.000 svindeloppringingar på kort tid

Utsettes for svindelforsøk.

– Svindlerne er jo kreative

Da skattebetalende nordmenn ventet på skattemeldingen i vår, fikk flere SMS med beskjed om at skatteoppgjøret var klart.

Lenken i SMSen tok deg til en nettside som var nesten identisk med Skatteetaten sin. Både Skatteetaten, banker og politi gikk den gang ut for å advare.

Jorge Jensen er fagdirektør i Forbrukerrådet og leder arbeidet med forebygging av økonomisk sårbarhet blant forbrukere.

Jorge Jensen er fagdirektør i Forbrukerrådet.

Foto: Stig Jaarvik / nrk

– Svindlerne er jo kreative og finner på mange måter å lure folk. det er klart at når de lager en sånn SMS nå er det fordi bank id er i ferd med å gjennomgå endringer, sier han.

Fagdirektøren tror SMS-svindlene florerer fordi det er vanskelig for svindlerne å bli tatt.

– De er jo ikke amatører, de er ganske profesjonelle. Det er synd at de ikke blir rettslig forfulgt tyngre enn hva de blir. Det virker som det er liten sjanse for å bli tatt, og det er vel grunnen til at dette dukker opp igjen gang på gang.

Er du uheldig og trykker på lenken, oppfordrer Jensen til å gå inn på nettsiden id-juristen.no for råd. Bak nettsiden står blant annet UiO, flere rettshjelpsorganisasjoner og Forbrukerrådet.

– Der er det en oversikt over hva du skal gjøre, og dine plikter og rettigheter. Ellers så er det å ta kontakt med banken når du innser at du har blitt lurt. Så vet vel alle at du skal sperre konto og kort.

AKTUELT NÅ