Hopp til innhold

– Dette gir ingen helseeffekt

Miljøfartsgrense og piggdekkavgift gir liten helsemessig gevinst, sier flere legespesialister. De mener myndighetene skyver medisinske argumenter foran seg når de skal begrense slitasjen på norske veier.

Miljøfartsgrense

Myndighetene begrunner miljøfartsgrensene med helsemessige årsaker. Dette avviser imidlertid eksperter.

Foto: Holm, Morten / SCANPIX

Ifølge norske helse- og samferdselsmyndigheter kan svevestøv gi store luftveisplager. De mener derfor at sent er sunt og har innført miljøfartsgrenser på 60 km/t langs flere veier.

– Piggfritt er farligere enn pigger

Thor Arne Grønnerød

Sjefslege Thor Arne Grønnerød kjører selv med piggdekk - med god samvittighet.

Foto: Linn Elisabeth Silinger / NRK

Dessuten skal piggdekkavgiften gjøre at flere velger piggfrie dekk, noe myndighetene mener skal redusere svevestøvet.

Men de får ikke støtte av ekspertene. Sjefslege Thor Arne Grønnerød ved Klinikk for allergi- og luftveissykdommer kjører selv på piggdekk - og mener piggfritt er farligere enn pigger.

– Vi vet hvilke partikler som går nedover i luftveiene, og hvilke som ikke gjør det. En veldig stor del av svevepartiklene fra piggdekk er så store at de ikke går ned i luftveiene, sier Grønnerød til NRK.

– Dessuten gjør gummiblandingen i piggfrie vinterdekk at de avgir mer skadelig svevestøv enn vanlige piggdekk, legger han til.

– Lite støv om vinteren

Det er bevist at det blir mindre svevestøv når vi kjører sakte, men det er ikke like stor enighet om at det faktisk gir bedre helse.

– Det man virvler opp langs veien, er store partikler, og de har vanligvis liten betydning for helsen, sier Sverre Langård, toksikolog og overlege ved Ullevål universitetssykehus.

Overlege Sverre Langård

Overlege Sverre Langård avviser at tiltakene har noen nevneverdig helsemessig effekt.

Foto: Linn Elisabeth Silinger / NRK

At det er om vinteren fartsgrensene senkes til såkalte miljøfartsgrenser, støtter heller ikke myndighetenes helse-argument, mener Langård.

– Da salter vi, og det er litt snø, så da er det veldig lite støv langs veien.

EU krever at vi holder oss under et visst støvnivå. Det kan være årsaken til at det settes opp skilt med lavere fartsgrenser, og det innføres piggdekkavgift, tiltak som kalles for helsefremmende.

– Piggdekk sliter mye asfalt, og det koster en del. Det kan kanskje være et medvirkende motiv. For helsemessige motiver for dette, er det få av, sier Langård.

Samferdselsbyråd har fått nok

Nå har samferdselsbyråden i Oslo fått nok og foreslo denne uken alternative måter å begrense svevestøvet på.

– Nå kommer jeg til å anbefale variable fartsgrenser, slik at det bare er nedsatt fartsgrense på de dagene når det er stor luftforurensning. Det tror jeg vil føre til at man får mer respekt for disse fartsgrensene, sier miljø- og samferdselsbyråd i Oslo, Jøran Kallmyr (Frp).

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger