– Opphold på koranskoler gir dårlig integrering

Norsk- somaliske barn og ungdommer som har vært på koranskoler, sliter etterpå med integrering i Norge, og er lettere å rekruttere til kriminalitet og radikaliserte miljøer. Det sier direktør i Integrerings og mangfoldsdirektoratet, Libe Rieber-Mohn.

Libe Rieber-Mohn

– NRKs dekning av norske ungdommer som har sett eller opplevd tortur på såkalte koranskoler i Somalia, er rystende. Det sier direktør i IMDi, Libe Rieber-Mohn.

Foto: Fredrik Varfjell / Scanpix

– NRKs avsløringer av norske ungdommer som har sett eller opplevd tortur på såkalte koranskoler i Somalia, er rystende.

Det sier direktør i Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, IMDi, Libe Rieber-Mohn.

IMDi har nå laget en kampanje for å bidra til å stoppe at barn og ungdommer ufrivillig blir etterlatt i utlandet, på blant annet koranskoler.

– Flere år i utlandet

– Formålet er disiplinering av ungdom fra Vesten – mot en god betaling. Vi er kjent med at unge med somalisk bakgrunn har oppholdt seg flere år i utlandet før de er i stand til å be norske myndigheter om hjelp, sier Rieber-Mohn.

Hun er spesielt opptatt av at et opphold på koranskoler kan ha en svært høy pris for ungdommene.

– Følelsen av å bli forlatt av foreldrene, bli umyndiggjort og overlatt til personer som er ukjente, er selvsagt svært ødeleggende for de det gjelder, sier hun.

– Ødeleggende for integrering

Men hun og hennes fagfolk har også erfaring med at dette kan ødelegge for integreringen.

– Prisen å betale for tapt skolegang, dårlige norskkunnskaper og manglende nettverk, kan være høy. Problemer med å gjenoppta eller fullføre utdanning, er ikke uvanlig. Dermed står disse ungdommene også dårligere rustet i møte med arbeidslivet. De er sårbare og kan søke seg til rus, kriminalitet og radikale miljøer.

Rieber-Mohn mener samfunnskostnadene kan bli store hvis vi ikke nå tar tak.

Norsk-Somaliske elever beskriver mishandling

NRK har i over et år laget flere reportasjer om forholdene på såkalte koranskoler i Somalia. Ved flere skoler beskriver elevene å bli lenket med kjetting, som her.

Foto: Esther Bjørneboe / NRK

NRK har siden mai i fjor hatt en rekke avsløringer om forholdene på flere såkalte koranskoler i Somalia. Norsk somaliske elever har til NRK fortalt om tortur og mishandling. Skolenes ledelse har avvist påstandene.

Et økende antall skoler i Somalia markedsfører seg som «rehabiliteringssentra» for ungdom fra Vest-Europa og USA.

Gjennom streng disiplin, ofte med bruk av fysisk avstraffelse, og fordypning i islam skal dette bringe ungdommene nærmere sin opprinnelige somaliske kultur.

Jasmin tar bilde av sine egne føtter.

Dansk-amerikanske Jasmin Osman fortalte til NRK i mai 2017 om forholdene på en koranskole i Hargeisa i Somaliland. Dette er et bilde av henne i lenke på skolen som ble drevet av en norsk statsborger.

Foto: Jasmin Osman

«Dhaqan Celis» er begrepet som brukes om denne gruppen elever. I Somalia er dette nærmest et skjellsord.

«Dhaqan Celis» brukes om det som oppfattes som problemungdom fra Vesten, som ikke har oppført seg ordentlig.

Redning med høy risiko

Riber-Mohn sier det er svært viktig at barn og unge tar kontakt med rådgiver på skolen eller andre som de stoler på, hvis de har mistanke om å bli tatt med ufrivillig til utlandet.

– De berørte utenriksstasjonene melder om redningsaksjoner preget av høy risiko, både for det etterlatte barnet og andre involverte. Så lenge de unge er i Norge, er det lettere å gripe inn. Forebygging er derfor et viktig stikkord, for å få bukt med dette sier Rieber-Mohn.

Lyspunkt

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger