Hopp til innhold

- Kan ha misbrukt markedsmonopol

Post- og teletilsynet mener Telenor kan ha diskriminert kunder og drevet ulovlig forskjellsbehandling.

Alle Telenors konkurrenter må leie kapasitet av teleselskapet. Har man valgt en av Telenors konkurrenter og skal flytte, tar det tre til fire uker eller mer før man får koblet til telefonen i den nye boligen.

Telenors kunder trenger derimot bare å vente en uke.

Skal ha samme leveringstid

En slik forskjellsbehandling skal ifølge Post- og teletilsynet ikke kunne skje.

- Hvis det er systematiske skjevheter, så er det helt feil. Telenor har ikke lov til å diskriminiere mellom egne og andres kunder på det området, sier avdelingsdirektør i Post- og teletilsynet, Torstein Olsen.

- Så de skal ha samme leveringstid?

- De skal ha samme leveringstid. Det skal ikke være forskjell mellom Telenors kunder og andres.

Avviser diskriminering  

Informasjonssjef Per Arild Meling i Telenor ASA Sør bekrefter at Telenors kunder kun trenger å vente rundt en uke på å få koblet til telefon.

 

Per Aril Meling
Foto: Telenor

- Det kommer litt an på ordren som blir produsert hos oss til underleverandøren - hvor fort de kan komme seg ut og gjøre arbeidet. Men det kan gå i underkant av en uke, sier Meling.

Han avviser derimot at selskapet forskjellsbehandler egne og andres kunder.

- Vi prioriterer ikke bare våre egne kunder. Vi prioriterer også våre underleverandører, sier Meling.

Som eier av fasttelefonnettet tjener Telenor uansett penger på alle som har fasttelefon – selskapet får leieinntekter også fra konkurrentenes kunder.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger