NRK Meny
Normal

- Bedriftene kjøper seg grønne

Frp mener bedrifter kjøper seg fri fra miljøkritikk ved å sponse miljøbevegelsen.

Ketil Solvik-Olsen
Foto: NRK

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Miljøbevegelsen i Norge vokser seg større. De siste årene har flere av organisasjonene doblet driftsinntektene og økt antallet ansatte kraftig. I tillegg til statlig støtte, kommer store deler av inntektene fra sponsorer innenfor næringslivet.

LES: Miljøorganisasjonene blir feitere

- Vil slippe kritikk

Fremskrittspartiet mener økonomiske bånd mellom næringslivet og miljøbevegelsen er uheldige.

- Vi kan ikke stole på at miljøbevegelsen faktisk gjør jobben sin når de blir betalt av noen aktører og ikke andre. Vi hører folk i næringslivet som sier at de sponser organisasjonen for å slippe å ha de klatrende i pipene sine, og for å slippe demonstrasjoner utenfor portene, sier Ketil Solvik-Olsen, miljøpolitisk talsmann i Frp

Solvik-Olsen mener det er et problem at det alltid må følge penger med til miljøbevegelsen for at de skal gi miljøråd til bedriftene.

- De sier det handler om konstruktive samtaler. Men man kan ha gode samtaler uten at motparten må ha penger for det, sier han.

Grønt stempel

Solvik-Olsen mener endel bedrifter betaler for å slippe kritikk fra miljøbevegelsen.

- Det handler ofte om å få en grønt stempel av en miljøorganisasjon. En logo fra miljøbevegelsen i annonsen sin gjør at bedriften fremstår som mye mer miljøvennlige med en gang, sier Solvik-Olsen.

Sponses av bilindustrien

Tidligere miljøvernminister Torbjørn Berntsen er også kritisk til bindingen mellom miljøbevegelsen og næringslivet.

LES: Kritiserer miljøorganisasjoner

- Det er fort gjort å mistenke miljøbevegelsen for å være talsmenn for dem som betaler dem mer enn å tale miljøets sak, sier Berntsen.

Frederic Hauge, leder i Bellona
Foto: Jan-Morten Bjørnbakk / Scanpix

Bellonas leder Frederic Hauge, som var tidlig ute med næringslivssamarbeid, mener de må ha bedriftene på lag, om de skal bedre miljøet.

Penger til det får de blant annet fra bilindustrien, Europcar og Avinor.

- Det er viktig at næringslivet kommer frem og kommuniserer at de vil gå foran. Spesielt i forbindelse med København, trenger vi både det internasjonale forhandlingsbordet og det Bellona har satt i gang: å få frem bedrifter som er villige til å gå foran og finne nye løsninger, sier Hauge.

Han sier at dette ikke er enkelt og at de derfor må samarbeide med bedriftene.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger