Det handler om store penger, om hvem som skal frakte deg og meg når vi skal ut og reise. Og det handler om prisen du må betale for billetten.
Usikker framtid
Sparebank1 Nord-Norge ønsker seg færre og større transportselskap i Nord-Norge. Men det kan gi dyrere billetter for deg og meg. Egentlig er hele transportbransjen i Nordland truet, mener ansatte i trafikkselskapet Helgelandske.
Mandag ble det kjent at Sparebank1 Nord-Norge vil gjøre det lettere å kjøpe og selge aksjer i Helgelandske. Banken er en av selskapets storaksjonærer.
Viseadministrerende direktør i Sparebank1 Nord-Norge, Oddmund Aasen, innrømmer at Helgelandske går en usikker fremtid i møte dersom generalforsamlingen om ti dager vedtar endringen. Aasen legger ikke skjul på at han ønsker seg større færre og selskap i hele landsdelen.
Penger på bok
Helgelandske har 35 millioner på bok og er ei attraktiv brud for en pengesterk frier. Dette er ikke første gang vedtektene omkring aksjesalg i Helgelandske er under press fra storaksjonærer. Ansatterepresentant i styret, Jørn Halsen, tror Sparebankens utspill kan være begynnelsen på en større endring i Nordland.
- Reager
I dag er det bare tre selskap igjen i Nordland som driver både med båt og bil. Ender det med to aktører tror Halsen det vil dyrt for fylkeskommunen å kjøpe transporttjenester i fremtiden. Nå ber Halsen fylkespolitikerne om å reagere.
Helgelandske har drevet i 136 år og har omlag 400 ansatte, og Halsen mener det er arvesølvet på Ytre Helgeland som står på spill.