Tor-Håkon Gabriel Håvardsen fra Melbu driver et begravelsesbyrå sammen med mentoren Reidar Aas.
Men på TikTok svarer han på spørsmål om døden til sine 20.000 følgere.
Får likene dyne og pute i kista?
Ja.
Hva gjør de egentlig med liklukta når det er syning?
Man sprayer på en slags parfyme.
Og tar man ut tamponger hvis noen dør med dem i?
Nei.
Håvardsen har skrevet boken «En seksti under», og er en ekspert på døden.
– Begravelsesbyråbransjen er en veldig lukket bransje på mange måter, men i forskjellige land begynner det å bli mer åpent. Særlig på TikTok, sier Håvardsen.
– Jeg ser på det som en slags folkeopplysning.
– Dette er en motvekt som gjør at døden ikke blir så mystisk.
– Døden kan være artig
Håvardsen har jobbet i gravferdsbransjen i femten år. Med bøkene han har skrevet ville han være åpen og ærlig om hva som faktisk skjer med folk etter døden.
– Det viste seg at det var så mange spørsmål som folk hadde. Det var så mange myter som jeg kunne bekrefte eller avkrefte. Folk har så mange kule spørsmål.
Plutselig hadde han 21.000 følgere og fikk mange hundre kommentarer.
– Døden er internasjonal og det er veldig mange funfacts om den, sier Håvardsen.
– Den kan være artig også, fordi alle skal dø. Alle skal samme vei, men hvor spektakulært skal man gjøre det varierer.
Andre igjen har valgt å la seg fryse ned etter døden, for å kanskje bli gjenopplivet senere.
En av dem er en nordmann, og det er en festival med kistesledekjøring og kasting av frossen laks for ham hvert år i Colorado (ekstern lenke).
Likevel er det hårfint hva man kan si og ikke si.
– Jeg legger ordene på en gullvekt før jeg spiller inn videoene.
Psykolog: – økende interesse for døden
Psykolog og professor emeritus i psykologi ved Universitetet i Bergen, Atle Dyregrov, forteller at også han har merket at det er flere som interesserer seg for døden.
– Det er en økende interesse for døden rundt omkring. Jeg er usikker på om det er så tabubelagt lenger, sier han.
– Det er klart at det er noe vi vet er endelig og rammer alle. Barn og unge vet at det en gang kommer til å ramme dem, og da er de nysgjerrige på hvordan det vil bli.
Derfor synes ikke psykologen det er så rart at kontoen til Håvardsen har fått mye oppmerksomhet blant unge.
– Jeg har beundret begravelsesbyrå for at de gjør en så god jobb, særlig med barn.
Men det har en stund har vært vanlig å fremmedgjøre døden. Mange av funksjonene, som å stelle de døde, ble satt over til profesjonelle.
– Det var ikke en god periode, for det er viktig å være med på disse ritualene, sier Dyregrov.
Dyregrov har jobbet tett med døden i over 50 år. På denne tiden har han sett at det har vært mye nyskaping i bransjen.
Nå kan du skyte ut asken og la den gå i bane rundt jorden, eller bruke kunstig intelligens til å bevare den døde nær deg etter døden.
Det mener psykologen gjør at folk blir deltakere i et liv som ikke er sitt, men som de skulle ønske hadde vært.
– Det er ikke alt som er like bra, men at tabuet forsvinner, og at folk kan stille spørsmål er fint.
Sokneprest: – Døden hører livet til
Heller ikke sokneprest Kyrre Kolvik i Bodø opplever at døden er så tabubelagt lenger.
– Jeg synes mange er flike til å snakke om døden, og er åpne for å snakke om det.
Kolvik har jobber i over 30 år som prest og har vært med i over 1000 begravelser.
– Men døden er skremmende for mange. Hvorfor tror du det er slik?
– Døden har alltid med seg noe skremmende og ukjent. Vi vet ikke hva som skjer med oss og hvor vi går hen, sier soknepresten.
– Den kristelige og åndelige tolkninga er et spor å følge. For mange er det mye trøst i det.
Nå er døden blitt et underholdningsfenomen, mener presten. Enhver kriminalhistorie handler om liv og død.
– Akkurat som unger leker med det farlige, gjør vi voksne det og med litteratur og film. Det er også en måte å takle det på.
– Jeg tror TikTok fører til en normalisering av at døden hører livet til. Det å ha kunnskap om det tror jeg er veldig bra.