Hopp til innhold

Statssekretær: – I verste fall sier Stortinget nei til Hauan

Samferdselsdepartementet ergrer seg over fylkespolitikerne som ikke har klart å prioritere i flyplassaken på Helgeland. – De har spilt seg helt ut på sidelinja, mener statssekretær Tom Cato Karlsen (Frp).

Polarsirkelen lufthavn og Tom Cato karlsen

Den planlagte Polarsirkelen lufthavn utenfor Mo i Rana er beregnet å koste mer enn to milliarder kroner. Statssekretær i Samferdselsdepartementet Tom Cato Karlsen (Frp) (innfelt) mener det er trist at politikerne ikke vil ta et klart standpunkt i flyplassaken.

Foto: NORDIC – OFFICE OF ARCHITECTURE/NRK

Fylkesrådet i Nordland sa i februar ja til ny flyplass i Rana, men vil ikke legge ned kortbaneflyplassen i Mosjøen, slik Avinor forutsetter. Det vekker harme i Samferdselsdepartementet, som mener fylkespolitikerne i Nordland må prioritere mellom flyplassprosjektene.

– Fylkespolitikerne må prioritere, ellers gjør andre det for dem, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) til Avisa Nordland i dag.

– Spiller seg ut på sidelinja

Statssekretær i Samferdselsdepartementet Tom Cato Karlsen (Frp) mener det er trist at politikerne ikke vil ta et klart standpunkt i flyplassaken.

– Vi forventer at lokalpolitikerne som er valgt av sin region har en mening om hva de tror er best for sitt lokalsamfunn. Da er det litt synd at man sier ja takk begge deler, når det ikke er et alternativ.

Han oppfordrer fylkespolitikerne til å være tydelig i prioriteringen de skal gjøre.

– Med å sende et signal om at de ønsker å bevare flyplassen i Mosjøen, kan man i verste fall risikere at Stortinget sier nei til Hauan. Fylkespolitikerne i Nordland gjør seg uvesentlig som høringsinstans når de ikke greier å ta et klart standpunkt. Dersom fylkestinget ender opp på samme standpunkt som fylkesrådet, har de spilt seg helt ut på sidelinja, mener Tom Cato Karlsen.

Avinor krystallklar

Da fagetatenes forslag til Nasjonal Transportplan lagt fram i Oslo i går gjentok Avinor at det uaktuelt å bygge en ny flyplass i Rana, og samtidig beholde flyplassen i Mosjøen.

Fylkesrådsleder Tomas Nordvoll (Ap) i Nordland mener det blir å snu ting på hodet å overlate til fylkestinget å gjøre denne typen prioriteringer.

Fylkesrådsleder Tomas Norvoll

– Ballen ligger hos Samferdselsdepartementet. Det er departementet som må legge fram et forslag for Stortinget om å sette i gang investeringene på Hauan. Det er det ikke fylkeskommunen som gjør. Det er det heller ikke Avinor som gjør, sier Tomas Norvoll.

Foto: Frank Nygård

– Karlsen skyver sitt ansvar fra seg og gjemmer seg bak fylkeskommunen. Det er Samferdselsdepartementet som eier denne prosessen og som sitter på pengesekken. Det er ikke vi som bestemmer over eller eier flyplasstrukturen, sier Norvoll.

– Ikke bedt om å velge

Han framholder at det er Samferdselsdepartementet har selv bestilt og betalt for en rapport som skal se på konsekvensene for Helgeland dersom dagens lufthavnsstruktur endres. Urbanet som fikk oppdraget, har konkludert med at den beste strukturen for Helgeland er hvis man bygger nytt på Mo, samtidig som man bevarer Kjærstad.

– Vi er ikke bedt om å velge. Vi forholder oss ikke til Avinor. Vi synes analyseselskapet har gjort en grundig og god jobb og anbefaler at man skal bygge på Mo, men opprettholde flyplassen i Mosjøen. Det gjør vi i likhet med neste alle andre høringsinstanser. Dersom departementet foreslår å legge ned i Vefsn, skal fylkeskommunen ta stilling til det, sier fylkesrådslederen.

Mosjøen lufthavn, Kjærstad

USIKKER FRAMTID FOR KJÆRSTAD: Avinor har anbefalt at man legger ned flyplassen ved Mosjøen, hvis det skal bli en større flyplass i Rana.

Foto: Katrine Olsen Sørgård / NRK