Slik vil Vedum stanse fergeopprøret

Senterpartiet krever makspris på fergebillettene på statens regning. Men regjeringa ber partiet feie for egen dør.

Trygve Slagsvold Vedum

KYSTEN RAMMES: – Absolutt alle fylkene på kysten får nå en stor kostnadsvekst på ferger, sier Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum.

Foto: Bjørg Riibe Ramskjell

Fergeopprøret har brygget opp til storm langs kysten av Norge. Over natta ble fergebillettene økt med inntil 45 prosent.

– Det er galskap at fergeprisene øker så mye. I tillegg blir tilbudet dårligere. Vi er helt avhengige av verdiskapinga på kysten, sier leder i Sp, Trygve Slagsvold Vedum.

Derfor vil Senterpartiet (Sp) foreslå i Stortinget tiltak som vil få ned fergeprisene for folk, sier Vedum.

Sp vil blant annet innføre makspris på fergebilletter.

Partiet vil også ha statlig finansiering av omlegging til klimavennlige ferger.

Ferge utenfor Hareid.

DYRE FERGER: Prisene har økt drastisk i kystfylker som Nordland, Troms og Finnmark, Rogaland, Vestland og Møre og Romsdal.

Foto: Arne Flatin / NRK

Vil presse regjeringen

Partiet foreslo det samme to ganger i 2019, sier Vedum. Men Sp ble nedstemt i Stortinget begge ganger.

Trygve Slagsvold Vedum

KREVER HANDLING: – Regjeringa må være med på å ta regninga, ikke bare skyve fra seg ansvaret, sier Vedum.

Foto: Bjørg Riibe Ramskjell

– Nå må regjeringen begynne å lytte og se. Når fergeprisene går opp i alle kystfylkene, så er det ikke fordi de som bor lokalt, og er avhengig av ferga hver dag, synes det er gøy, sier han.

Nå vil Vedum presse Stortinget og regjeringen til å handle.

– Når det ble diskusjon om byvekstpakke, kom det penger. Når det var bompengeopprør, kom det penger. Det er like viktig at det er gode tilbud etter kysten, sier Vedum.

– Kan ikke kaste penger etter fylkene

Nordland er Norges største fergefylke, med 28 samband. Fylkesrådet i Nordland består av Senterpartiet, Arbeiderpartiet, KrF og SV.

De har skyldt på mindre overføringer fra staten.

Men Fremskrittspartiet mener fylkespolitikerne bare må prioritere annerledes.

Allan Ellingsen

AVVISENDE: – Fylkespolitikerne ønsker et større ansvar, og det har de fått, sier statssekretær Allan Ellingsen (Frp).

Foto: Therese Bergersen / NRK

– Det litt spesielt at Vedums egne politikere i fylket som faktisk setter opp disse billettprisene, skylder på noen andre. De har full mulighet til å prioritere, sier statssekretær i Samferdselsdepartementet, Allan Ellingsen (Frp).

Nå har også Nordland fylkeskommune gått tilbake på prishoppet.

– Det er politisk vilje det handler om. Det kan ikke være sånn at staten skal kaste penger etter fylkeskommunene som ikke klarer å prioritere kjerneoppgavene sine, sier Ellingsen.

Mener det er umulig å prioritere

Vedum mener regjeringen har kuttet så mye i overføringene til kystfylkene at det blir umulig å prioritere.

– Så har de også sagt at fylkeskommunene skal legge om til elferger og mer miljøvennlige ferger, og det er kjempedyrt, sier han.

– Nå blir enkeltpersoner rammet så hardt av prisøkningene at staten må ta ansvar, bevilge penger og få ned fergeprisene, sier Vedum.

ferge Dønna

MYE DYRERE: Dyrere fergebilletter har skapt et fergeopprør langs Kyst-Norge.

Foto: Frank Nygård / NRK