Hopp til innhold

Mener frityrolje bør bli en naturlig del av drivstoffproduksjonen

Bensinprisene skremmer mange bilister i Norge. Men fett kan få fart på produksjonen av alternativt drivstoff.

Sigurd Cottis Hoff fyller frityrolje på pick-upen sin

FRITYROLJE PÅ TANKEN: Sigurd Cottis Hoff heller frityrolje på den første bilen han bygde om, en gammel pick up.

Foto: Privat

CO₂ i atmosfæren
421 ppm
1,5-gradersmålet
+1.01°C
Les mer  om klima

29 år gamle Sigurd Cottis Hoff betaler ingenting for drivstoff.

For fem år siden skulle han kjøpe seg bil. Men Hoff hadde en utfordring. Han er opptatt av klima og miljø og ville ikke kjøpe en bil som gikk på fossilt drivstoff. Og elbil var for dyrt.

– Da fikk jeg et tips om at det er mulig å bygge om dieselbiler til å gå på frityrolje, forteller Hoff.

Han har skrudd en del på bil, og ønsket å ta utfordringen selv. Så han kjøpte en gammel pick up, og begynte å mekke.

– Det ble mye prøving og feiling, men til slutt fikk jeg det til, sier han.

I ettertid har han bygd om flere biler til å gå på frityrolje.

– Akkurat nå har jeg en Toyota Hiace. Den har jeg fått veldig bra til, sier Hoff.

Frityrolje som drivstoff

KLAR TIL Å KJØRE: Med bagasjerommet fullt av frityrolje er Sigurd Cottis Hoff klar til en kjøretur.

Foto: Sigurd Cottis Hoff

Gratis drivstoff

Ifølge han går bilene han har bygd om vel så bra som biler som kjører på vanlig diesel. Og det er ikke mye som skal til for å få bilen til å gå på frityrolje.

– Her i Norge er det jo kaldt deler av året. Da må man ha en egen tank til oljen. Det er kanskje den største utfordringen å installere.

Årsaken er nemlig at frityroljen stivner i kaldt vær. Så du må kunne kjøre bilen på diesel til den blir varm.

– Da svitsjer jeg over til frityrolje, sier Hoff.

Sigurd Cottis Hoff

GLAD I NATUREN: Sigurd Cottis Hoff er leder for Fremtiden i våre hender i Tromsø.

Foto: Sigurd Cottis Hoff

– Ellers er det greit å filtrere oljen før du bruker den, slik at du ikke får matrester og lignende i systemet.

Selve oljen får han gratis fra noen gatekjøkken han har en avtale med.

– De skulle uansett ha kastet oljen, så dette er gjenbruk, sier Hoff.

Men hva med utslippene fra frityroljen?

Eksosen har cirka samme CO₂-utslippet som vanlig diesel. Forskjellen er at dette er biologisk karbon som plantene allerede har bundet opp.

Altså tilfører ikke frityroljen ny CO₂ til atmosfæren.

Fossilt drivstoff inneholder karbon som er lagret under bakken, og frigjør dermed ny CO₂ i lufta, sier

Sigurd Cottis Hoff er ikke den eneste i Norge som kjører på frityrolje:

Men storproduksjon av drivstoff av fett fra matproduksjon finnes ikke. Ennå.

Her viser han fram frityrbilen

TIDLIG UTE: Daniel Hauglund fra Sømna viste frem sin frityroljedrevne bil allerede i 2013.

Storsatsing i Nord-Norge

Selskapet Rå Biopark har mål om å bli det største anlegget for biogass i Nord-Norge.

De skal samle inn matavfall fra 41 kommuner og gjøre det om til biogass, som igjen kan brukes til å produsere både varme, strøm og drivstoff.

Prosjektet har ventet byggestart i mars 2023.

Harald Østbø er daglig leder i Rå Biopark. Han synes det er en god idé å ta inn frityroljen i biogassproduksjonen.

Les også: Utan ein liten mygg blir det ingen sjokolade i påskeegget

Kakao
Kakao

Dette er energirikt avfall som bidrar positivt til mengden biogass vi kan hente ut av avfallet, sier Østbø.

Nå planlegger de å ta inn frityrolje annet fettholdig avfall, slik som fett fra fettutskillere i restauranter og lignende.

Det som i noen tilfeller taler imot å benytte det i biogass er at frityrolje ofte kan gjenbrukes som miljøvennlig smøremiddel og dermed har høyere verdi der, men per i dag kan vi ikke se noen utfordringer i å bruke det til biogass.

Frityrolje utgjør svært lite

Runar Jensen er fabrikksjef hos Adesso BioProducts. Per i dag er de den eneste produsenten av biodiesel i Norge.

Han forteller at de allerede tar imot frityrolje til bruk i biodrivstoff fra ulike innsamlingsordninger i Norge. Selv om ikke all olje blir samlet inn.

– Det er mange som samler inn og selger brukt frityrolje rundt omkring i Europa. Det er et veldig mye brukt produkt som står høyt i kurs.

Les også: FNs klimapanel: – Det er nå eller aldri

Stormer blir stadig kraftigere. Orkanen "Larry" sett fra Den internasjonale romstasjonen 7. september 2021.
Stormer blir stadig kraftigere. Orkanen "Larry" sett fra Den internasjonale romstasjonen 7. september 2021.

Adesso BioProducts produserer 16.000 liter i timen. Ifølge Jensen er bidraget fra frityrolje svært lite i produksjonen.

– Det blir som én pølse i slaktetida, sier Jensen.

Frityrolja blir altså en dråpe i havet i forhold til hvor mye matavfall fabrikken omdanner til biodrivstoff.

Fabrikksjefen sier at de ikke hadde hatt noe problem med å omdanne all norsk frityrolje til biodrivstoff, men han råder heller Sigurd Cottis Hoff til å holde på ordninga han har med gatekjøkkenet:

– Han er en heldig rakker som får kjøre bilen sin gratis, jeg vil anbefale ham å fortsette å gjøre det.

– Helt hull i hodet

Hoff selv er overrasket over at ikke enda flere har sett på muligheten til å bruke frityrolje som drivstoff. Både privatpersoner, men også i større skala.

– Det er helt hull i hodet at det ikke brukes direkte som drivstoff på kjøretøy. Det finnes garantert teknologi som er mer effektiv enn de løsningene jeg selv har laget. Og frityrolje er jo et enda bedre alternativ enn biodrivstoff, mener han.

Sigurd Cottis Hoff på fiskebåten i Tromsø

FISKER: Sigurd Cottis Hoff er fisker. Han skulle gjerne latt fiskebåten gå på frityrolje også, men foreløpig synes han det blir for risikabelt. Han vil ikke at oljen skal stivne midthavs.

Foto: Sofie Retterstøl Olaisen / NRK

– Biodiesel må man jo lage. Frityroljen kan brukes nesten som den er. I tillegg er det jo også egentlig avfall som ville blitt kastet, så det er gjenbruk.

Seksjonsleder Hege Rooth Olbergsveen fra Miljødirektoratet sier at brukt frityrolje regnes som matavfall, og derfor bør bli levert også av mindre gatekjøkken.

Det er uansett viktig å samle opp brukt frityrolje i egne beholder og levere det til avfallsmottaket slik at det ikke forurenser andre avfallsfraksjoner som egner seg for materialgjenvinning, skriver Olbergsveen i en e-post til NRK.

Seksjonslederen kjenner ikke til noen pågående prosjekter med å samle inn frityrolje og bruke det som erstatning for annet drivstoff.