Hopp til innhold

Fryktet svensker skulle velte milliardplaner – nå får Narvik hjelp av regjeringen

Torsdag ble det klart at Narvik kommune får kjøpe en giganttomt fra staten for 151 millioner kroner. Samtidig står en svensk statseid industrigigant klar til å betale mer for tomten.

Den nedlagte flyplassen

TOMTEKRANGEL: Her er tomta som både Narvik kommune og svenske LKAB (Luossavaara-Kiirunavara Aktiebolag) vil ha kloa i.

Foto: Privat

I et halvt år har Narvik-ordfører Rune Edvardsen (Ap) gått inn og ut av dørene til stortingsbygningen i Oslo.

Han har sovet på benker og stått opp grytidlig for å få de rette folkene i tale.

Målet har vært å overbevise politikerne om å selge en viktig industritomt i byen til kommunen.

Giganttomten ligger på nedlagte flyplassen i Narvik.

Helt siden nedleggelsen i 2017 har det vært hard kamp om å få kloa i området som blir omtalt som Narviks indrefilet.

Nå kan det se ut som ordføreren har fått lønn for strevet.

Les også Frykter svensk selskap vil ødelegge for milliardplaner i Narvik

Den nedlagte flyplassen

Budsjettpartnere enige

Torsdag ble det klart at både Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er enige om å selge tomten til kommunen.

Dermed har de flertall i Stortinget, som skal behandle saken fredag.

– Vi vil tilby kommunen et direkte salg av statens arealer til markedsmessige vilkår, sier kommunalminister Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til NRK.

Sigbjørn Gjelsvik (Sp), kommunal- og distriktsminister

MINISTER: Sigbjørn Gjelsvik (Sp) er kommunal- og distriktsminister.

Foto: Remi Sagen / NRK

– Dette er en merkedag, en av de viktigste dagene for Nord-Norge på lang tid, sier Mona Nilsen (Ap) i finanskomiteen.

Navnesøster Mona Fagerås (SV) jubler over vedtaket.

– Med dette vedtaket setter vi Narvik og Nordland i førersetet i det grønne skiftet.

Men avgjørelsen skaper reaksjoner.

To industrigiganter

Saken dreier seg om det som kan bli et av norgeshistoriens største industrieventyr.

I dag er det staten som eier tomten.

Ordføreren sier at kommunen ønsker å kjøpe tomten, for så å leie den ut i bytte mot aktivitet og arbeidsplasser på stedet.

Området, som måler 133.519 kvadratmeter, har tiltrukket seg interesse fra industrigiganter i både Norge og Sverige.

Aker Horizons Holding, det grønne datterselskapet til Aker, har sagt at de vil investere minst 50 milliarder kroner i byen.

Her vil de satse tungt på grønt stål, hydrogen, batterier og datasenter.

Les også Røkke om Narvik-planer: «Må sannsynligvis investere mer enn 50 milliarder»

Forskingsfartøyet REV

Men også den store hjørnesteinsbedriften i Narvik – det svenske statseide gruveselskapet LKAB (Luossavaara-Kiirunavara Aktiebolag) – er svært interessert i å kjøpe tomten.

Selskapet bryter jernmalm i Nord-Sverige, og frakter malmen med Ofotbanen til Narvik. LKAB ser på Narvik som en viktig del i deres milliardsatsing.

LKAB Narvik

GRUVESELSKAP: LKAB er et gruveselskap som blant annet holder til i Narvik. I dag produserer de malmpellets, men vil over til en mer miljøvennlig produksjon.

Foto: FOTO: (CC) PETER KRANTZ / WIKIMEDIA COMMONS

– Vi ser Narvik som en viktig del vår plan, og vi regner med å investere 400 milliarder kroner i vårt selskap de neste 25 årene, sier direktør for kommunikasjon og klima, Niklas Johansson til NRK.

Snudde etter svensk bud

Men la oss først spole to år tilbake i tid.

Da var tomten så godt som klar for å bli solgt til Narvik kommune. Prisen var satt til om lag 60 millioner kroner.

I mellomtiden lovet kommunen at Aker Horizon skulle få festet tomten til sin industrisatsing.

Saken skulle bare godkjennes av kommunaldepartementet.

Men så kom et bud fra det svenske gruveselskapet på 180 millioner kroner.

Og dermed ble hele saken straks mer komplisert.

Vil by mer enn markedspris

Nå har regjeringen innhentet en ny markedspris: 151,1 millioner kroner.

– Det er ulike aktører som har interesse i saken. Derfor er vi veldig opptatt av at salget blir gjort på en ryddig måte, sier Gjelsvik.

Men avgjørelsen om å selge tomten til kommunen vekker reaksjoner hos LKAB i Sverige

– Når det er flere interessenter kan markedsprisen bare fastslås på det åpne markedet, sier Johansson.

Direktør for kommunikasjon og klima i selskapet LKAB.

DIREKTØR: Niklas Johansson er sjef for kommunikasjon og klima i selskapet LKAB.

Foto: Mats Lundqvist / LKAB

Selskapet vil nå gi beskjed til departementet at de er villig til å by mer enn det tomten er taksert til.

– Skal vi investere stort i Narvik, skal vi eie grunnen, sier han.

– Vi dere vurdere rettslige skritt dersom tomten blir festet til Aker?

– Vi må vurdere beslutningen, sier Johansson.

Vil invitere selskapene til samtaler

Men selv om kommunen har gjort en intensjonsavtale med Aker, er det ikke gitt at de blir valgt som aktør på tomten.

– Nei. Det er gjort en intensjonsavtale med at Aker skal få feste, men det er ikke gjort på hvor mye eller hva som skal være der, sier ordfører Edvardsen.

Narvik flyplass

GAMLE FLYPLASSEN: Tomta som det nå strides om, var Avinor sin flyplass helt frem til 2017.

Foto: Harald Harnang

Nå vil han invitere begge selskapene til samtaler for å høre hvilke planer de har for tomten.

– Er det noe man kan gjøre sammen her, og hvor mye trenger hver enkelt aktør? sier ordføreren.

Og summen på 151 millioner kroner? Det skal selskapet som blir valgt betale.

– Kommunen skal sikre at vi kommer til å tjene på dette, i tillegg til aktivitet og arbeidsplasser, sier Edvardsen.

– Betyr veldig mye for Narvik

At det nå nærmer seg en avklaring i saken, gleder Narvik-ordfører Rune Edvardsen (Ap).

– Vi har vært nervøs for at det kunne gå ut hele året, mens det står masse aktører på banen.

– Har du vært en masekopp på besluttende myndigheter?

– Ja, uten tvil! Det har jeg nok vært.

Aker i Narvik

MØTTE AKER: Ordfører Rune Edvardsen (til venstre) viste konsernsjef i Aker ASA Øyvind Eriksen mulighetene på flystripa til den nedlagte flyplassen i Framneslia i fjor høst. Eirik Frantzen, administrerende direktør i Nordkraft i midten.

Foto: Petter Strøm / NRK