Elias kaster loss og er klar for 52 nye episoder

Med et budsjett på 44 millioner og drahjelp fra Hollywood er det klart for 52 helt nye episoder om redningsskøyta Elias. – Vi er spente på hva ungene synes, sier produsenten.

Sjarke og redningsskøyta Elias

KASTER LOSS: Redningsskøyta Elias, Sjarke og vesle Kjapp er klar for nye eventyr i 52 nye episoder, som starter på NRK Super søndag.

– Etter 39 tidligere Elias-episoder og to spillefilmer ville vi gjøre noen grep. Vi føler vi har fornyet Elias, og samtidig tatt han litt tilbake til den opprinnelige figuren han var i bøkene. Det Lunvik vi møter i de nye episodene, er mer i tråd med det opprinnelige eventyrlandskapet, sier Elias-pappa og produsent Sigurd Slåttebrekk til NRK.no.

Sjøboder uten ansikt og stemme

Det betyr blant annet at sjøbodene og krana barna kjenner ikke har ansikter og stemmer.

– Det vil nok falle noen tungt for brystet. Noen vil kanskje bli skuffet over at de ikke ser fjellene Torghatten eller Trænstaven også. Men nordlandskysten er med. Vi føler oss trygge på at tv-seerne blir fornøyde. Vi har fått veldig mange positive tilbakemeldinger, sier Slåttebrekk til NRK.no.

Ellers er alle de kjente og kjære karakterene med – foruten Elias selv lover produsenten hyggelige gjensyn både med den breiale sunnmøringen Tråle og hans rake motsetning – nordlendingen Sjarke.

– Jeg tror nettopp forankringen til kysten gjennom den norske redningsskøyta, natur, dialektbruk og gode karakterer er noen av årsakene til Elias store suksess. Men også det at konseptet har noe grunnleggende varmt og sjarmerende ved seg. Det er koselig, morsomt, kult og spennende, tror Slåttebrekk.

Elias til Hollywood

Sigurd Slåttebrekk

– Jeg tror nok at koblingen til den norske redningsskøyta og den norske naturen er viktig. Serien har også disse forskjellige dialektene og arketypene som mange kjenner igjen, sier Sigurd Slåttebrekk.

Foto: NRK

Det var i fjor at redningsskøyta Elias kastet loss, og satte kurs mot Hollywood.

Opphavsmennene til Elias, Alf Knutsen og Sigurd Slåttebrekk, undertegnet en avtale med Hollywood-giganten Jim Henson Company.

Selskapet er mest kjent for «The Muppet Show», «Bjørnen i det blå huset» og «Sesame Street», eller «Sesam Stasjon» i norsk versjon.

Animasjonsserien om Elias er allerede tidenes norske eksport, med salg til over 100 land. De 39 barne-TV-episoder, som har gått i barneprogrammet TV 2 Junior siden 2005, og spinoffproduktene har solgt for over 400 millioner kroner i Skandinavia alene.

Det er også laget to spillefilmer:« Elias og Kongeskipet »(2007) og «Elias og havets gull» (2010).

– På linje med Albert Åberg

Prosjektleder Gitte Calmeyer i NRK er glad for å kunne tilby god, norsk animasjon til NRK Supers seere. Hun mener Elias er en viktig del av norsk barnekultur, helt på linje med for eksempel Albert Åberg.

– Serien har et norsk perspektiv. Den gjenspeiler norsk virkelighet, identitet og språkdrakt, samtidig som den står seg internasjonalt, har hun tidligere uttalt.

Hentet inn Halvdan Sivertsen

Den populære tv-serien om redningsskøyta Elias begynner på NRK til neste år. Idag ble den nye sangen til TV-serien spilt inn i Bodø, og det var med selveste Halvdan Sivertsen.

Den populære tv-serien om redningsskøyta Elias begynner på NRK Super søndag. Den nye sangen til TV-serien spilt inn i Bodø, og det var med selveste Halvdan Sivertsen.

Den nye serien har også et helt nytt lydspor, og det er Grammy-vinner Dennis Scott som har produsert kjenningsmelodien «Han Elias» til de nye episodene.

– Vi fikk kontakt med Dennis Scott gjennom Jim Henson Company. Vi ønsket ikke en poplåt, men en sang som hadde forankring i bølgeskvulp, og som i tillegg hadde et slagerpotensial, sier Slåttebrekk.

Elias-pappa Alf Knutsen fra Herøy har skrevet teksten til låten og vokalist på tittelsporet er Halvdan Sivertsen.

– Halvdan Sivertsen passe perfekt til å fremføre den nye vignetten. Han er lyden av alt som er raust og hyggelig – akkurat som Elias, sier Elias-skaper Knutsen fra Herøy.

– Vi sendte en forespørsel «Redningsskøyta Elias kaller Halvdan Sivertsen, over», og da svarte han. Han er lyden av alt som er raust og hyggelig, og det er akkurat det Elias er, sier Knutsen videre.

Selv er Halvdan Sivertsen storfornøyd med å få synge den nye Elias-sangen.

Jeg er jo gammel Elias-fan, helt fra første Elias filmen kom. Den klaffet perfekt med mine barnebarn, eldstemann heter jo til og med Elias. Så jeg har et nært forhold til båten, jeg synes det er veldig fine historier, sier Sivertsen.

Halvdan Sivertsen er glad det kommer nye Elias episoder, men vil ikke at den lille båten skal endre seg for mye.

– Elias skal jo utvikle seg og vokse, men han skal fortsatt være slik vi kjenner ham, sier Halvdan Sivertsen.

50 nye redningsskøyter

I forbindelse med at Elias er tilbake på TV, oppgraderer Redningsselskapet flåten med 50 nye Elias-båter, som skal plasseres ut langs hele kysten.

– Elias har vært maskot for Redningsselskapet i 15 år, og de har betydd svært mye for oss gjennom disse årene, produsent Sigurd Slåttebrekk.

Produksjonen av TV-serien har et budsjett på 44 millioner kroner.

Se innslaget om Elias fra Dagsrevyen:

Opphavsmennene til «Elias», Alf Knutsen og Sigurd Slåttebrekk, har undertegnet en avtale med Hollywood-giganten Jim Henson Company.

Opphavsmennene til «Elias», Alf Knutsen og Sigurd Slåttebrekk, har undertegnet en avtale med Hollywood-giganten Jim Henson Company.