Må fly én time ekstra for å fylle drivstoff: – Vi er rett og slett bekymret for beredskapen

Muligheten for redningshelikoptrene til å fylle drivstoff på Røst er blitt borte. Nå frykter både politikere og redningstjenesten alvorlige konsekvenser flere steder langs kysten.

Sea King under øvelse

SEA KING: 330-skvadronen opererer de kjente Sea King redningshelikoptrene

Foto: Nils P. Skipnes / Forsvaret

Oppdatert kl. 19.15: NRK skrev tidligere i saken at Avinor stengte ned muligheten for å fylle drivstoff. Det riktige er at leverandøren av drivstoffet har stengt for muligheten.

– Røst lufthavn er veldig strategisk plassert når det gjelder hendelser på sjøen. Når vi skal bistå i redningsaksjoner eller hente syke folk, er vi helt avhengig av drivstoff for å nå lengst mulig, sier Ørjan Delbekk.

Han er fungerende operativ inspektør for Hovedredningssentralen.

1. januar ble drivstoffanlegget på Røst lufthavn stengt. Det er Avinor som drifter flyplassen.

Flyplassen ligger cirka 100 kilometer vest for Bodø, mer eller mindre midt ute i havgapet.

Havområdet rundt Røst er et viktig fiskeriområde, med Norskehavet på utsiden og Vestfjorden på innsiden. Plattformen Aasta-Hansteen ligger enda lenger vest i Norskehavet, og det har vært økt cruiseaktivitet i området de siste årene.

Redningstjenestene har brukt anlegget på Røst for å fylle drivstoff når de er på oppdrag her.

Nå er de bekymret for hvilke konsekvenser det stengte anlegget får for beredskapen.

330-skvadronen opererer redningshelikoptrene i Norge.

Delbekk: – Vi har sett viktigheten tidligere

I forrige uke ble det satt i gang en omfattende leteaksjon etter en båt i Vestfjorden . Både redningshelikopter og F-16-fly var involvert i søket.

– Hadde dette skjedd utenfor Røst måtte helikopteret ha flydd til Bodø hver gang det skulle fylle, sier Ørjan Delbekk i HRS.

Han viser også til «Viking Sky»-havariet i 2019. Da cruiseskipet fikk problemer i Hustadvika, ble 479 passasjerer evakuert med helikopter.

– Et av kriteriene for at den aksjonen gikk såpass bra, var lett tilgjengelig drivstoff. Vi er rett og slett bekymret for beredskapen. Vi vet jo aldri når større ting skjer, sier Delbekk.

Han understreker videre at dette ikke bare er en utfordring i området utenfor Røst.

– Vi vet at tilgangen på drivstoff er usikker andre steder i landet, deriblant flere steder i Finnmark.

Avinor har ikke hatt mulighet til å svare på spørsmål i denne saken på grunn av påskeferien.

Oppdatert kl. 18.35: Avinor skriver i en e-post til NRK at tilgang til drivstoff er et forhold mellom flyoperatørene og leverandøren av drivstoff.

– I dette tilfellet Air BP. Avinor tilrettelegger nødvendige arealer for virksomheten, skriver pressevakt Nora Hoberg Prestaasen.

Ifølge Avinor skal alle aktører ha fått beskjed om at Air BP ikke fant kommersielt grunnlag for et eget drivstoffanlegg på Røst.

– Slik Avinor forstår det er Air BP i dialog med 330 skv. for å etablere et mindre anlegg ved lufthavnen som skal dekke beredskapsbehovet.

  • Les hele tilsvaret til Avinor i bunnen av saken.
Ørjan Delbekk, redningsleder HRS

VIKTIG: Uten muligheter for å fylle drivstoff på Røst, blir beredskapen dårligere i havområdene vest for Nordland, mener Ørjan Delbekk, fungerende operativ inspektør for Hovedredningssentralen.

Foto: Leif Inge Larssen / NRK

Sp-politiker stiller spørsmål til Erna Solberg

Siv Mossleth (Sp) sitter i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget. Hun har sendt skriftlig spørsmål til statsminister Erna Solberg i forbindelse med denne saken. Mossleth ønsker svar på om dette er en villet politikk fra regjeringen.

– Situasjonen er veldig bekymringsfull. Når ting haster, kan én times ekstra reisevei ha veldig mye å si, sier hun.

Siv Mossleth, Sp

FOLK OG NÆRINGSLIV: Siv Mossleth (Sp) mener innbyggerne og næringslivet i Røst trenger en fungerende beredskap.

Foto: Helge Lyngmoe / NRK

Mossleth mener dette er et eksempel på sentralisering i det stille.

– Jeg var ikke klar over dette før jeg ble kontaktet av ordføreren i Røst tidligere denne uka. Det er en klar svekkelse av beredskapen som har skjedd kjapt og i det stille, sier Sp-politikeren.

  • Les hele tilsvaret til Avinor her:
Fra: Avinor
Til: NRK
Sendt: 4. april 2021 kl. 18:17
Emne: SV: Stenging av fuel på Røst
Hei!

(…)

Svar fra Avinor kommer her:

«Tilgang til drivstoff er et forhold mellom flyoperatør og leverandøren av drivstoff, i dette tilfellet Air BP. Avinor tilrettelegger nødvendige arealer for virksomheten. Etter avtale kan Avinors personell også gjennomføre påfyllingen av luftfartøyet. Air BP har tidligere gitt beskjed til Avinor og alle aktører om at det ikke var kommersielt grunnlag for eget drivstoffanlegg ved lufthavnen. Avinor har forsikret seg om at alle aktører var informert om dette, inkludert 330 skv. Slik Avinor forstår det er Air BP i dialog med 330 skv for å etablere et mindre anlegg ved lufthavnen som skal dekke beredskapsbehovet.»

(…)

Med vennlig hilsen

Nora Hoberg Prestaasen

Pressevakt