Hopp til innhold

Gruveselskap reagerer på avgiftssjokk fra Bane Nor

Frakt av jernmalm sliter på jernbaneskinnene. Fra neste år har derfor Bane Nor bestemt å øke avgiftene med 450 prosent for å bruke jernbanen til malmfrakt.

Tog fra Rana Gruber i Mo i Rana.

Jernmalmen fra Rana Gruber fraktes via jernbanen til havneterminalen i Mo i Rana. Nå øker avgiftene fra Bane Nor med 450 prosent.

Foto: Mo Industripark

Rana Gruber er et av de største gruveselskapene i Norge med rundt 300 ansatte. De utvinner jernmalm fra gruver på Storforshei utenfor Mo i Rana.

Jernmalmen herfra fraktes via jernbanen til havneterminalen i Rana.

Daglig leder Rana Gruber, Gunnar Moe

Administrerende direktør i Rana Gruber, Gunnar Moe, reagerer kraftig på ei avgiftsøkning på 4,5 ganger dagens nivå.

Foto: Lars-Petter Kalkenberg / NRK

Nå har Bane Nor bestemt at avgiftene for å bruke jernbanen til dette formålet skal øke kraftig fra neste år.

Avgiftene vil øke med 450 prosent for Rana Gruber, ifølge Bane Nor.

– I dag betaler vi en beskjeden avgift. Vi var forberedt på at den ville øke, men ikke så mye som det legges opp til. Den mangedobles, og vi snakker om flere millioner kroner i ekstra avgifter, sier Gunnar Moe, administrerende direktør i Rana Gruber AS til NRK.

Ødelegger for grønne planer

Moe mener ei slik avgiftsøkning vil ødelegge for planer selskapet har om å drive miljøvennlig.

– Dersom det avgiftsnivået som antydes blir innført, så er det en kritisk sak for oss, og alt det vi forsøker å få til rundt det grønne skiftet.

Vi har satt oss et mål om å bli verdens første gruve som produserer CO2-fri jernmalm. Det er vi stolt over. Da kan ikke vi få en straff fra staten, gjennom Bane Nor, på denne måten.

Den første fullelektriske boreriggen til Rana Gruber er allerede i drift.

Den første fullelektriske boreriggen til Rana Gruber er allerede i drift.

Foto: Lars-Petter Kalkenberg / NRK

I strid med regelverket

Også Statens jernbanetilsyn er kritisk til de varslede avgiftsøkningene.

I et brev til Bane Nor er de bekymret for konsekvensene for bransjen, og skriver at de mener avgiftsøkningen er i strid med regelverket.

Reglene er slik at avgiftene ikke må være så store at markedet ikke tåler dem, og dermed kan få konsekvenser for selskapenes drift.

Statene Jernbanetilsyn skriver i brevet at de mener Bane NORs forståelse av markedets tåleevne er feil.

«Det er en stor sannsynlighet for at Bane Nor har beregnet seg frem til forslag til påslagssatser for 2024 og fremover som er i strid med regelverket dersom de innkreves»

Statens Jernbanetilsyn i brev til Bane Nor

Bane Nor mener økte avgifter er nødvendig

Bane Nor svarer på sin side at den store prosentvise økningen skyldes at avgiftene tidligere har ligget på et veldig lavt nivå.

Henning Scheel, konserndirektør for kunde og marked i Bane Nor.

Henning Scheel er konserndirektør for divisjonen Kunde og Marked i Bane Nor. Han mener avgiftsøkningene er nødvendige.

Foto: Kjartan Rørslett / NRK

Vi mener derfor at våre kunder må bidra og betale noe mer for den slitasjen de påfører jernbanenettet, og dytte mindre av regningen for vedlikeholdet over på skattebetalerne, sier Henning Scheel, som er konserndirektør for divisjonen Kunde og Marked i Bane Nor.

Ifølge Bane Nor koster økningen Rana Gruber 17 millioner kroner i året.

Scheel applauderer samtidig gruveselskapets satsing på CO2-fri gruvedrift.

Det har imidlertid ingenting med denne avgiftsøkningen å gjøre. For en stor prosentvis økning til tross – beløpet er svært moderat, fastslår Scheel.

Kritikken fra Statens jernbanetilsyn mener Bane Nor skyldes en misforståelse, og skriver til NRK at de er i dialog med tilsyn og departement om dette.

Rekordstort utbytte i fjor

Rana Gruber tjener gode penger, og utbetalte i fjor et rekordstort utbytte til sine eiere skriver Ranano.no

Styret besluttet å utbetale et utbytte per aksje på 3.00 kroner, tilsvarende 111 millioner kroner.

Skjønner du ikke at avgiftene må øke for å utbedre jernbanen?

– Det har vi forståelse for, men denne avgiften er ikke noe som direkte bedrer vår banestrekning. Det betyr at vi får ikke noe igjen for disse avgiftene her, sier Gunnar Moe i Rana Gruber.

Les også Dette var en gang Norges nest største industriforetak

 «Nye Sulitjelma Gruver AS» håper på en ny vår for gruvedriften i Sulitjelma. Nå har kommunen godkjent konsekvensutredning. Dermed er aktørene ett skritt nærmere målsettingen.