Hopp til innhold

Ordfører: – Håper «Godfjord» hogges til spiker

– Jeg snakker for mange i Alstahaug og Vevelstad når jeg sier at ferga nå må hogges opp til spiker, sier ordfører i Vevelstad Ken-Richard Hansen (Sp).

#Redningsskøyta Uni Helgeland bistår i arbeidet etter at MF Godfjord grunnstøtte

Redningsskøyta Uni Helgeland bistår i arbeidet etter at MF Godfjord grunnstøtte mandag morgen.

Foto: Redningsselskapet

Mandag morgen braste bilferga «Godfjord» inn i fjellveggen ved Stokkasjøen og vannet fosset inn i salongen hvor intetanende passasjerer befant seg. Det ble noen dramatiske minutter før mannskapet fikk iverksatt evakuering av de fire passasjerene.

– Det kunne gått skikkelig galt. Til alt hell var sjøen blikkstille, og det var bare fire passasjerer i salongen under dekk. Da de var i trappa nådde vannet halvveis opp på benkene. Hva hvis ferga hadde vært full av passasjerer, sier ordfører Ken-Richard Hansen (Sp) til NRK.

Han priser seg lykkelig at havariet endte godt, men sier at tålmodigheten er slutt.

Håper ferga kondemneres

Ordfører Ken-Richard Hansen i Vevelstad

MISFORNØYD MED FERGE: Ordfører Ken-Richard Hansen i Vevelstad håper MF Brandal nå settes inn i sambandet til nyferga er klar neste høst.

– Jeg er opprørt og forbanna. Dette går ikke lenger. Det har vært kaos siden juli i fjor. Nå håper jeg ferga hogges opp til spiker og ikke kommer tilbake, sier Hansen.

1. juli i fjor tok Torghatten Trafikkselskap over sambandet Forvik-Tjøtta på Fylkesveg 17. Ifølge ordføreren har problemene stått i kø.

– Fergeproblemene får store konsekvenser for innbyggerne i Vevelstad. Vi er helt avhengig av ferga. Folk kommer seg ikke på arbeid. Når hjemmesykepleien ikke kommer seg fram, må kommunen leie inn ekstravakter. Det koster penger.

Neste høst skal en ny bilferge med en kapasitet på 60 personbiler settes inn i Tjøtta-Forvik-sambandet. Enn så lenge må lokalbefolkningen ta til takke med «Godfjord».

– Dette er gambling med menneskeliv, sier ordføreren til NRK.

Skylder på fylkeskommunen

Grunnstøting i Vevelstad

Her blir passasjerene transportert bort fra stedet.

Foto: LARS STOKKA ARNESEN

Tjøtta-Forvik er en del av den populære kystriksveien, fylkesvei 17, langs kysten av Nordland. Da Nordland fylkeskommune i mars i fjor la ut strekningen på anbud, gikk fylkeskommunen bort fra kravet om en salong over dekk for å spare penger.

Med et anbud som var 14,2 millioner kroner billigere enn konkurrenten overtok Torghatten Trafikkselskap sambandet fra Boreal 1. juli 2014, og satte inn to eldre ferger uten toppsalong.

– Fylket må snu, og kreve toppsalong på fergene. Jeg har sagt det tidligere, vi kommer til å holde på til det går liv. Det var kanskje ikke langt unna i dag, sier Ken-Richard Hansen.

– Kravene fra fylkeskommunen må endres

#Redningsskøyta Uni Helgeland bistår i arbeidet etter at MF Godfjord grunnstøtte

På folkemunne kalles den bare «ulykkesferga». Rederiet Torghatten sier MF «Godfjord» har slitt med manøvreringssystemet, men kan ikke utelukke at krasjen mandag morgen skyldes menneskelig svikt.

Foto: Redningsselskapet

Neste høst skal den nye bilferga settes inn i sambandet. Vevelstad-ordføreren roser Torghatten Trafikkselskap for rask kontrahering av nybygg, det er kravene fra fylket det er noe galt med, mener han.

– Vi protesterte høylytt mot at denne baljen skulle settes inn i et populært turistsamband. I dag har vi sett at salong under dekk fort kan bli en dødsfelle. Folk greide ikke å komme seg ut før de var våte på beina. Flaksen var at det var spreke folk om bord, sier han.

– Hendelser som overhodet ikke er ønsket

Havarikommisjonen er nå koblet inn og vil undersøke hendelsen. Fylkesråd for samferdsel Willfred Nordlund (Sp) sier han vil sette seg grundig inn i historikken til sambandet og rapporten fra havarikommisjonen når den foreligger.

– Vi har hatt en del hendelser som overhodet ikke er ønsket av oss om kunde hos Torghatten. Jeg tror jeg og selskapet sammen skal sette oss ned for å se på hvordan vi kan unngå slike hendelser fremover, sier Nordlund.

– Ordføreren i Vevelstad mener salong under dekk kan bli ei dødsfelle, hva er din kommentar til det?

– Det ønsker jeg ikke å kommentere før jeg har fått satt meg inn i anbudene.

Hadde ingen pålegg

Kommunikasjonsdirektør Dag Inge Aarhus i Sjøfartsdirektoratet bekrefter at det har vært en del historikk knyttet MF Godfjord det siste året.

– Men i dag er det ingen pålegg knyttet til ferga som ikke er fulgt opp av rederiet. Vi er varslet om havariet i dag. Hva som har skjedd er det for tidlig å si noe om. På generelt grunnlag kan en slik hendelse skyldes flere forhold, deriblant teknisk svikt eller at de har vært ute av kurs, sier Aarhus.

Bilferga MF 'Godfjord' måtte på verksted etter en kollisjon torsdag. Nå har bilfergen krasjet igjen. Dette er det tredje uhellet på fergestrekningen Tjøtta-Forvik siden torsdag.

HER SMELLER DET: Bilferga MF 'Godfjord' måtte på verksted etter en kollisjon torsdag. Nå har bilfergen krasjet igjen. Dette er det tredje uhellet på fergestrekningen Tjøtta-Forvik siden torsdag. FOTO: Ole-Christian Olsen / NRK

Opprørte passasjerer etter fergekrasj

Det brøt ut panikk om bord i bilferga MF "Godfjord" da den kjørte i stor fart rett i kaia i juli i fjor.