– Vi opplever at Fauske har blitt stadig mer interessant for kundene våre som laster av eller på der for videre transport nordover, sier informasjonsdirektør Bjarne Wist i CargoNet.
Fra september setter transportselskapet opp ett tog til i uka.
– Vi kjører to tog i hver retning hver dag og nå blir det en tog i uka hvor det blir tre tog, forklarer han.
Fryktet nedleggelse
I fjor ble ruta med containerbåten Tege fra Bodø lagt ned. Etter det har Fauske blitt et stadig viktigere knutepunkt for gods til Nord-Norge.
– Mye går til og fra Oslo. På en så lang strekning er jernbanen konkurransedyktig sammenlignet med veitransport, sier Wist.
Utviklingen har dermed gått i motsatt retning av hva havnedirektøren i Bodø, Ingvar M. Mathisen fryktet da Tege ble nedlagt. Han mente det da ikke ville være grunnlag for å opprettholde godstransport på Nordlandsbanen.
– At tilbudet med Tege ble lagt ned er en viktig årsak til at etterspørselen hos oss øker. Fauske har økt i volum etter at tilbudet med Tege ble lagt ned. Dette tilbudet harmonerer med det vil har på Ofotbanen. Så Narvik og Fauske utfyller hverandre.
(artikkelen fortsetter under)
Kapasitetsproblemer
– Vi ønsker å øke tilbudet ytterligere i tida framover utover det vi gjør nå. VI har ikke tatt beslutning på det enda, men vi håper å tror at vi kommer til å gjøre det, sier Wist.
Kapasitetsproblemer kan imidlertid gjøre ytterligere utvidelser vanskelig.
– På noen tidspunkt er det vanskelig med kapasiteten. Så vi ser fram til at man får bygd ut kapasiteten, sier Bjarne Wist.
- Les også:
- Les også: