Understellet til den nye Aasta Hansteen-plattformen har nå begynt reisen fra Sør-Korea. Det er verdens største Spar-plattform, en plattform som flyter på rør.
Det enorme byggverket har nettopp forlatt Hyundai Heavy Industries i Sør-Korea og er nå på vei til Norge og Stord. Bare understellet i seg selv veier 46.000 tonn og måler 200 meter i lengde og 50 meter i diameter.
– Dette er verdens største plattform og den første i sitt slag som skal produsere på norsk sokkel. Planlagt oppstart for gassutvinning er siste kvartal i 2018, sier Eskil Eriksen, pressetalsmann for Statoil.
Oppstarten av gassutvinning i Aasta Hansteen-feltet var planlagt i 2017 men ble utsatt til siste del av 2018.
- Les også:
KAST LOSS: Understellet begynte sin reise i dag tidlig klokken 07:30 norsk tid.
Foto: STATOILAnkommer Norge til sommeren
– Nå venter en 2 måneders transportetappe på verdens største tungtransport fartøy «Dockwise Vanguard». 14500 nautiske mil skal understellet transporteres, sier Eriksen.
SPENNENDE: Eskil Eriksen syntes prosjektet med Aasta Hansteen er veldig spennende for Statoil.
Foto: EquinorI Klosterfjorden skal strukturen ballasteres og stilles på høykant før den taues til Digernessundet utenfor Stord.
Ferdigstilles på vestlandet
Plattformdekket er nå under bygging på Hyundai-Heavy Industries. Dekket vil ankomme Stord noe senere enn understellet.
– Planen er at plattformdekket skal flytes over understellet til høsten. Deretter skal Kværner Stord fullføre sammenstilling og ferdigstillelse før plattformen taues til Norskehavet for oppkopling i 2018, sier Eskil Eriksen.
UT I NORSKEHAVET: Statoil håper å ha plattformen klar for drift i 2018.
Foto: StatoilHydro