Må bruke 620 mill. på helikoptre som skal skrotes

Staten må modernisere redningshelikoptre som egentlig skulle vært pensjonert for lenge siden.

Redningshelikopter frå 330-skvadronen

Det må brukes over en halv milliard krone på å holde Sea King-helikoptrene i stand fram til de nye redningshelikoptrene kan ta over.

Foto: Kleiven, Paul / NTB scanpix

– Hadde vi ikke gjort dette nå – ville vi til slutt ikke hatt flere reservedeler å sette inn i maskinen. Disse systemene støttes nemlig ikke lenger av produsenten, forklarer sjef for 330-skvadronen Ketil Moe til NRK.

I første omgang er det radar-høydesystemet og flightkontroll-systemet som skal byttes ut med nye moderne utgaver.

Moderniseringsprogrammet kalles Sea King 2020, og det er bevilget 620 millioner kroner til å ruste opp de over 40 år gamle redningshelikoptrene, ifølge Justis- og beredskapsdepartementet.

Nye helikopter til seks milliarder

I fjor skrev Norge under på avtalen om kjøp av 16 nye redningshelikoptre fra Augusta Westland. Leveransen omfatter 16 nye redningshelikoptre av typen AW101-612 med opsjon på ytterligere seks helikoptre. Avtalen inneholder også tilhørende reservedeler og utstyr, samt opplæring og treningshjelpemidler til en samlet investeringskostnad på 6,25 milliarder kroner.

Men denne anskaffelsen ble flere år forsinket, og dermed må dagens Sea King altså holdes i live i ytterligere 4-5 år.

– Er det ikke et paradoks å bruke så mye penger på helikoptre som uansett skal skrotes?

– Nei, Sea King-helikoptrene har vært veldig gode arbeidshester, men etterhvert med veldig gamle systemer - det er naturlig at vi må gjøre disse tiltakene nå for å holde helikopterberedskapen gående til vi får faset inn de nye helikoptrene, svarer skvadronssjef Ketil Moe.

Frp: – Kvaliteten er viktigst

Fremskrittspartiets Jan Arild Ellingsen er saksordfører for anskaffelsen av de nye redningshelikoptrene. Han beklager at man nå må bruke penger på å modernisere helikoptre som egentlig skulle vært pensjonert for lenge siden.

– Nå vil det ta en stund til de nye helikoptrene blir levert. Fram til da må Sea King gjøre jobben og da må vi antageligvis bruke en del mer penger enn det vi egentlig kunne ønsket. Men det aller viktigste er at vi har en redningstjeneste som har den kvaliteten som trengs, sier Ellingsen.

Jan Arild Ellingsen (Frp)

Jan Arild Ellingsen

Foto: David Vojislav Krekling / NRK

Det første redningshelikopteret er allerede i ferd med å få byttet ut sine gamle systemer. Ifølge Moe vil ikke dette arbeidet gå på bekostning av den operative evnen til 330-skvadronen.

– Vi setter inn ekstra ressurser i teknisk vedlikehold mens dette arbeidet pågår, sier Ketil Moe.