Tyveri av diesel er nemlig en stort problem for tungtransportbransjen. Både politiet og lastebileierne selv mener at dieseltyveri fra lastebiler er organisert av kriminelle.
Hele 64 prosent av medlemmene i Norges Lastebileierforbund svarer i en undersøkelse at de har opplevd dieseltyveri. Bare 43 prosent mener det er noen vits i å anmelde tyveriet til politiet.
97 prosent blir henlagt
Samtidig viser tall fra Politidirektoratet at hele 97 prosent av anmeldelser for dieseltyveri fra tungtransportbransjen ble henlagt i fjor. Dette frustrerer bransjen, som nå har utviklet et eget alarmsystem for sine medlemmer.
– Siden myndighetene ikke vil ta i problemet og bare konsekvent henlegger saker, har forbundet, på vegne av medlemmene, brukt mye tid og ressurser på å utvikle dette alarmsystemet. Forebygging og sikre varslings- og sikkerhetssystemer ved uønskede hendelser vil redusere de negative konsekvensene for en lastebileier, sier administrerende direktør Geir A. Mo i Norges Lastebileierforbund.
- Les også:
- Les også:
Utviklet egen alarm
I samarbeid med to sikkerhetsselskaper har forbundet utviklet en alarmløsning som via sensorer varsler om noen nærmer seg tanken. Deretter varsles sjåfører og sentraler om forsøk på innbrudd eller bedrøvende angrep i bilen.
Sistnevnte er en av de vanligste metodene ved dieseltyveri, at tyvene bruker bedøvende gasser når sjåføren legger seg for å få unna den lovpålagte hvilen.
– Godstransportnæringen må kunne kreve grunnleggende sikkerhet langs norske veier for sjåfører og kjøretøy som frakter gods rundt i landet, understreker Mo.