Finansnæringens Hovedorganisasjon mener mange av ulykkene kunne vært unngått dersom trafikkreglene ble fulgt. Annethvert minutt fyller en bilfører ut en skademelding. I fjor mottok forsikringsselskapene 308.000 skademeldinger. Dette er en økning på hele 10.000 materielle skader sammenlignet med 2001.
- Trafikken tar hvert år 300 menneskeliv. Det er helt vanvittig. Hadde 300 mennesker blitt drept i en flystyrt, eller blitt forgiftet ville det året det skjedde blitt husket for alltid, vi husker jo flystyrt der fire personer eller mindre omkommer, sier informasjonsdirektør Preben Sandborg Røe i Finansnæringens Hovedorganisasjon.
- Det virker som vi har akseptert at det hvert år går med 300 menneskeliv i trafikken, vi tar det for gitt at slik er det, sier Røe.
Aksepterer
Han mener det er på tide at sjåførene tar mer ansvar.
- De fleste bilulykker kunne vært unngått ved å følge trafikkreglene. Et sekunds uoppmerksomhet kan føre til et krasj som snur opp ned på livet og et mindre krasj gjør et stort innhogg i husholdningsbudsjettet og tar tid å ordne opp i, uttaler han og oppfordrer bilister til å la være å snakke i mobiltelefon.
Han peker på at det brukes mange penger for å forebygge biluhell, men han synes det er nedslående at ikke dette i større grad bidrar til at tallet på omkomne går ned.
- Vi lever et hektisk liv, vi er mer uvørne og tenker at alt går greit. Den gammeldagse tanken at det er lurt å ta det med ro er borte. Vi er mer aggressive og dermed blir vi mer temperamentsfulle, uttaler Røe og maner til at vi ikke stresser når vi kjører bil.
Sovner bak rattet
De dyreste ulykkene for forsikringsselskapene er de der bare en bil er involvert, såkalt eneulykker. Disse ulykkene utløste forsikringsutbetalinger på til sammen 1,3 milliarder kroner.
I Nordland er det flest eneulykker, hele 30 prosent, mens Oslo og Hordaland har de billigste bilskadene. Det er flere sjåfører over 50 som år som er involvert i eneulykker sammenlignet med andre aldersgrupper.
- Eneulykkene skyldes for høy fart, med eller uten rus, bilister som sovner eller får et illebefinnende og noen selvmord, understreker Røe.
Unge bilførere
De hyppigste skadeårsakene er rygging og påkjøring bakfra. 27 prosent av alle ulykkene i Oslo er påkjøring bakfra. Ikke mindre enn hver fjerde skademelding for påkjørsel bakfra fylles ut av en bilfører under 35 år.
Finnmark og Troms
I Finnmark og Troms har antall trafikkskader økt.
- Finnmark har lange perioder der det er glatte kjøreforhold og de lange strekningene i fylket med liten trafikk frister nok folk til å kjøre fort, mener Røe.
Også Østfold, Oslo og Akershus opplevde en økning i biluhell i 2002. Mens Hedmark, Vestfold, Sogn og Fjordane og Nord-Trøndelag kan skilte med en nedgang i trafikkskader i fjor. Erstatningsutbetalingen per trafikkskadde økte mest i Østfold og i Vest-Agder i 2002.