Får drapstrusler fordi de er kristne

Metalbandet Antestor har fått mange drapstrusler på grunn av troen sin. – Det er ganske ekkelt, sier bassist Erik Normann Aanonsen.

Antestor

Bandmedlemmene i Antestor er kristne, og de legger ikke skjul på det. Det gjør mange i black metal-miljøet sinte.

Foto: Suellen Rocha Teodoro

Antestor

Erik Normann Aanonsen er bassist i bandet Antestor.

Foto: Douglas Pimentel

Erik Normann Aanonsen (26) fra Bodø er prestesønn og spiller bass i metal-bandet Antestor. Det har ikke alltid vært like enkelt å kombinere troen og musikksmaken.

– Vi har opplevd mange drapstrusler fordi vi er et kristent metalband, forteller han.

Aanonsen tror grunnen er at de spiller en type musikk som blackmetal- miljøet mener de har krav på.

– Mange i blackmetal- miljøet føler de er en motkultur til autoriteter, og særlig kirken. Derfor synes de kristen metalmusikk blir en selvmotsigelse, forklarer han.
Selv skjønner han ikke så mye av kritikken.

– For oss blir det veldig rart. Vi liker jo metal for musikken sin del, ikke det ideologiske.

Thomas Wold ved NTNU i Trondheim bekrefter oppfatningen om kristendommen i metal-miljøet.

– Mange mener at man må være anti-religiøs for å være i black metal-band. Men miljøet har forandret seg veldig siden 90-tallet, sier han.

Forteller om troen på tv

Aanonsen er med i programmet «Advent i prestegården», som sendes på NRK1 kl. 18.05 alle søndager frem til jul. Her forteller han åpent om sin tro og musikksmak.

  • Se Erik fortelle om drapstruslene i programmet:
    Erik Norman Aanonsen er både prestesønn og metalrocker. Det er ikke alltid en enkel kombinasjon.

– Det er jo litt spesiell musikk, og ikke noe man forventer at en prestesønn driver med. Men selv om mamma og pappa ikke forsto så mye av det, har de alltid respektert det, sier han.

Truet på livet i Brasil

Men det er ikke alle som er like forståelsesfulle som foreldrene til Aanonsen. Antestor har mange fans i Brasil, og da de offentliggjorde at de skulle på turné dit i januar ble det bråk.

– Plutselig ble Facebook-siden vår rent ned av drapstrusler. Folk truet oss med bilbomber, og sa at hvis vi satt beina våre på brasiliansk jord kom vi ikke til å komme levende tilbake igjen. Først lo vi bare av det, men etter hvert ble det ganske ekkelt.

Da de skulle spille den nest siste konserten i byen Belo Horizonte ble de fulgt av politi fra flyplassen. Demonstranter hadde møtt opp utenfor konsertområdet, og truet med å drepe bandet og alle som hadde kjøpt billett.

– Det var skummelt, men det ble den beste konserten jeg noen gang har spilt. Alle som var der hadde trosset mye for å komme dit, forteller han.

Etter konserten ble de geleidet inn i taxier av masse politifolk, mens demonstrantene ropte skjellsord og spyttet etter dem.

Får være i fred hjemme

I Norge er det ikke lenger vanlig at kristne metalband får drapstrusler av andre i miljøet.

– Antestor fikk en del trusler fra folk i det norske miljøet på 1990-tallet, men i dag har det blitt mye mer stuerent. Samfunnet har forandret seg, forteller Aanonsen.

Asbjørn Slettemark

Asbjørn Slettemark i Lydverket i NRK sier det ikke er harde fronter i metalmiljøet i Norge lenger.

Asbjørn Slettemark i Lydverket i NRK tror det finnes en del som ikke synes det er kult med kristne metalrockere, men at flesteparten synes det er greit.

– Det er lite personhets i norsk metalmiljø, og jeg tror nordmenn er generelt mer opptatt av sunt nettvett også. Internt i black metal-miljøet i Norge er det, såvidt jeg vet, ingen hatefulle eller voldelige konflikter.

Engasjerte fans i Sør-Amerika

Slettemark tror metal-fansen i Sør-Amerika er mer engasjerte enn gjennomsnittet.

– På den ene siden er søramerikanske fans kjent for å være ekstra entusiastiske, på godt og vondt. I tillegg representerer kirken og religion i større grad en autoritet i Sør-Amerika enn her hjemme, så da blir det kanskje rart for de drøyeste og mest opprørske metalfansene at metalband selv er kristne.

Aanonsen synes det er trist at de opplever trusler på grunn av troen sin i utlandet .

– Folk har mye frustrasjon i seg, og så lager de seg fiendebilder for å ta det ut over noen. Det er synd. Men kanskje samfunnet endrer seg også i andre land etter hvert.