Hopp til innhold

Kebnekaise-konklusjon er klar

Ferdskriver og taleregistrator var intakt, noe som har gitt Havarikommisjonen klare svar på hva som skjedde med ulykkesflyet, melder TV2 lørdag kveld.

I nesten en uke har soldater fra Telemarksbataljonen lett etter ferdsskriveren som var i Hercules-fl

Her leter soldater fra Telemarksbataljonen etter ferdskriveren som var ombord Hercules-flyet.

Foto: Forsvaret / NTB scanpix

Sluttrapporten til Havarikommisjonen legges ikke fram før om to uker, men ifølge et intervju med TV2 sier leder for den norske Havarikommisjonen, Per Egil Rygg at de nå har et svært presist hendelsesforløp.

– Vi diskuterer veldig tydelige årsaksforhold. Vi vil komme med tydelige tilrådinger i sluttrapporten, sier leder for den norske militære Havarikommisjonen Per Egil Rygg TV 2-intervjuet.

Visste ikke at de var på kollisjosnkurs

Da den foreløpige konklusjonen ble lagt fram i fjor kom det fram at besetningen ikke fikk varsel om at noe var galt før de krasjet. Det var tett tåke da ulykken skjedde, og det kom ingen varselsignaler fra flyets instrumenter.

Luftvingesjef Per Egil Rygg

Brigader Per Egil Rygg leder den norske Havarikommisjoen.

Foto: Adrian Dahl Johansen

Havarikommisjonen kunne tidlig slå fast at flyet med fem nordmenn om bord hadde truffet rett i fjellveggen. Hadde flyet lagt seg 70 meter høyere, ville det gått klar av fjellryggen. I den norske havarikommisjonens foreløpige rapport fra mai kom det fram at Hercules-flyet hadde fått beskjed fra flytårnet i Kiruna om å fly lavere enn toppen av Kebnekaise.

I august fant letemannskaper de såkalte svarte boksene, taleregistratoren og ferdskriveren. Analysene av disse er nå fullført.

– Ingenting tyder på at besetningen var klar over at de var i fare. Ikke noe av den informasjonen som er avdekket så langt, tyder på det, sa leder Agne Widholm i havarikommisjonen.

Ifølge TV2 kommer disse opplysningene til å stå i den endelige rapporten, som legges fram om kort tid.

Ingen tekniske feil

Det er tidligere kjent at det ikke var tekniske feil på Hercules-flyet «Siv »da ulykken skjedde. Mannskapet ombord i Hercules-flyet som styrtet i Kebnekaise 15. mars i fjor, skal ifølge rapporten ikke vært klar over at de var på kollisjonskurs med fjellet.

Hercules-flyet hadde en avansert radar og ulike system som kunne varsle om risiko for sammenstøt. Men systemene var ikke innstilt for dette i fjellmassivet, men i stedet for den planlagte landingen i Kiruna, viser ferdskriveren.

Fem norske offiserer mistet livet i flyulykken, som skjedde da flyet var på vei fra Evenes i Nordland til Kiruna i Nord-Sverige under øvelsen Cold Response.

Brigader Per Egil Rygg sier til TV2 at han ikke er overrasket over konklusjonen.

– Men jeg ønsker at rapporten skal offentliggjøres før vi diskuterer de tingene, sier Ryggtil kanalen.