Hopp til innhold

Hercules-rapport klar i januar

Fem norske offiserer omkom da Hercules-flyet fløy rett inn i Kebnekaise 15. mars i år. Over nyttår vil de etterlatte få svar på hvordan ulykken kunne skje.

I nesten en uke har soldater fra Telemarksbataljonen lett etter ferdsskriveren som var i Hercules-fl

Her leter soldater fra Telemarksbataljonen etter ferdskriveren som var i Hercules-flyet som havarerte på Kebnekaise i Sverige. Den svarte boksen ble til slutt funnet av svenske bergjegere i august.

Foto: Forsvaret / NTB scanpix

Utredningsleder Agne Widholm i den svenske havarikommisjonen

Utredningsleder Agne Widholm i den svenske havarikommisjonen.

Foto: Kjell Mikalsen / NRK

– Havarirapporten sannsynligvis er klar i løpet av januar 2013. Vi har hatt stor nytte av ferdskriveren og taleregistratoren, men vil ikke kommentere noe utover det. Vi er veldig opptatt av at de etterlatte og andre involverte skal få den informasjonen først, sier Agne Widholm i den svenske havarikommisjonen.

Tidligere har Widholm uttalt at kommisjonen håper å gjenskape den fatale flyturen 15. mars i år gjennom animasjon.

Venter fortsatt på svar

Det har vært flere uoppklarte mysterier rundt hva som skjedde da et av Forsvarets Hercules C-130 J-fly krasjet inn i fjellveggen på Sveriges høyeste fjell Kebnekaise 15. mars. Fem norske offiserer omkom i ulykken.

Da Hercules-flyets ferdskriver og taleregistrator ble funnet i sommer mente brigader Per Egil Rygg, som leder den norske undersøkelseskommisjonen, at årsaken til flystyrten ved Kebnekaise vil høyst sannsynlig bli 100 prosent klarlagt

Taleregistratoren vil fortelle om kommunikasjonen i cockpit i minuttene og sekundene før ulykken skjedde, mens ferdskriveren gir svar på blant annet hvilken høyde, hastighet og posisjon flyet hadde forut for havariet.

Ferdskriveren har nå blitt undersøkt i et laboratorium, og avlesingen har vært vellykket.

Fikk beskjed om å fly lavere

I den norske havarikommisjonens foreløpige rapport som ble lagt fram i mai kom det fram at Hercules-flyet hadde fått beskjed fra flytårnet i Kiruna om å fly lavere enn toppen av Kebnekaise. Men kommisjonen understreket samtidig at den ikke hadde kommet fram til en konklusjon.