E6, med sine 2628 kilometer imellom Svinesund og Kirkenes, har vært stengt helt eller delvis 404 ganger denne vinteren. Over halvparten av hendelsene er med utenlandske vogntog.
Den svenske yrkessjåføren Robert Villadsen har sin første vinter på norske veier.
– Det har vært annerledes, kan man si.
Han mener både erfaring bak rattet og riktig utstyr har mye å si, men tror veivedlikeholdet i Nord-Norge er hovedgrunnen til alle uhellene.
– Veiene er under enhver kritikk. Man skal ikke behøve å kjøre på blank is helt fra Narvik til Fauske. Det er litt for heftig, sier Villadsen til NRK.
- Les:
– Skremmer vannet av sjåfører
E6 har hittil i vinter vært stengt helt eller delvis 404 ganger av vogntog. 144 av dem i Nordland.
– Jeg tror denne veien skremmer vannet av dem som ikke er vant til å kjøre her. Av og til er det faktisk livsfarlig, sier yrkessjåfør Runar Horn under ukas første tur mellom Narvik og Bodø langs E6.
– Det er hovedåren gjennom landet vårt. At den skal være sperret så mye er ganske utrolig, sier Horn som har kjørt vogntog i snart 15 år.
– E6 er som en krøttersti
Dårlig skodde vogntog har ofte fått skylda, men på ferga mellom Kjøpsvik og Drag møter vi flere som er av en annen oppfatning.
– Det er helt vilt at ikke vegvesenet gjør mer med situasjonen. Det blir ikke strødd eller saltet. Det er blank is du kjører på hele veien. Det er farlig for alle på veien. Krøtterstier kaller vi dem, sier Erik Torp.
Statens vegvesen: – Sko dere etter forholdene
Statens vegvesen viser til flere nye veiprosjekter som er på gang, men de vil ikke ta ansvaret for de mange vogntoguhellene på E6.
– Generelt vil jeg si at vi og entreprenørene gjør en god jobb med vedlikeholdet. Mye av ansvaret ligger på vogntogsjåførene selv. De må sko seg etter føret og forhold, sier Lars Petter Kaski, seksjonsleder for veiavdelingen i region nord.
Tilbake hos Runar Horn på E6 ved Kråkmo er han ikke fornøyd med svaret fra vegvesenet.
– Det kaller jeg en ansvarsfraskrivelse. Når vi er ferdigskodd er det ikke mer å sko på. Da må vegvesenet ta ansvaret for underlaget vi kjører på.
- Les: