Hopp til innhold

Vogntogsjåfører om E6: – Den er som en krøttersti

Vogntogsjåfører slakter kvaliteten på E6 i Nordland etter at vogntog har sperret veien helt eller delvis 144 ganger i vinter.

Den svenske yrkessjåføren Robert Villadsen har sin første vinter på norske veier.

OPPGITT: Den svenske yrkessjåføren Robert Villadsen har sin første vinter på norske veier.

E6, med sine 2628 kilometer imellom Svinesund og Kirkenes, har vært stengt helt eller delvis 404 ganger denne vinteren. Over halvparten av hendelsene er med utenlandske vogntog.

Den svenske yrkessjåføren Robert Villadsen har sin første vinter på norske veier.

– Det har vært annerledes, kan man si.

Han mener både erfaring bak rattet og riktig utstyr har mye å si, men tror veivedlikeholdet i Nord-Norge er hovedgrunnen til alle uhellene.

– Veiene er under enhver kritikk. Man skal ikke behøve å kjøre på blank is helt fra Narvik til Fauske. Det er litt for heftig, sier Villadsen til NRK.

Vogntogsjåfører slakter kvaliteten av E6 gjennom Nordland etter at vogntog har sperret veien helt eller delvis 144 ganger i vinter.

Vogntogsjåfører slakter kvaliteten av E6 gjennom Nordland. Runar Horn kjører strekningen Narvik–Bodø tre ganger i uka. Det er 130 tunneler i uka.

– Skremmer vannet av sjåfører

E6 har hittil i vinter vært stengt helt eller delvis 404 ganger av vogntog. 144 av dem i Nordland.

– Jeg tror denne veien skremmer vannet av dem som ikke er vant til å kjøre her. Av og til er det faktisk livsfarlig, sier yrkessjåfør Runar Horn under ukas første tur mellom Narvik og Bodø langs E6.

– Det er hovedåren gjennom landet vårt. At den skal være sperret så mye er ganske utrolig, sier Horn som har kjørt vogntog i snart 15 år.

– E6 er som en krøttersti

Vogntogsjåfør Erik Torp

Vogntogsjåfør Erik Torp har kjørt vogntog i over ti år.

Foto: Sigurd Steinum / NRK

Dårlig skodde vogntog har ofte fått skylda, men på ferga mellom Kjøpsvik og Drag møter vi flere som er av en annen oppfatning.

– Det er helt vilt at ikke vegvesenet gjør mer med situasjonen. Det blir ikke strødd eller saltet. Det er blank is du kjører på hele veien. Det er farlig for alle på veien. Krøtterstier kaller vi dem, sier Erik Torp.

Statens vegvesen: – Sko dere etter forholdene

 Lars Petter Kaski, seksjonsleder for veiavdelingen i Statens vegvesen region nord.

Lars Petter Kaski, seksjonsleder for veiavdelingen i Statens vegvesen region nord.

Foto: Sigurd Steinum / NRK

Statens vegvesen viser til flere nye veiprosjekter som er på gang, men de vil ikke ta ansvaret for de mange vogntoguhellene på E6.

– Generelt vil jeg si at vi og entreprenørene gjør en god jobb med vedlikeholdet. Mye av ansvaret ligger på vogntogsjåførene selv. De må sko seg etter føret og forhold, sier Lars Petter Kaski, seksjonsleder for veiavdelingen i region nord.

Tilbake hos Runar Horn på E6 ved Kråkmo er han ikke fornøyd med svaret fra vegvesenet.

– Det kaller jeg en ansvarsfraskrivelse. Når vi er ferdigskodd er det ikke mer å sko på. Da må vegvesenet ta ansvaret for underlaget vi kjører på.

Andel utenlandske vogntog av totalt loggførte hindringer E6

Fylke

hindring/uhell vogntog totalt

hindring/uhell utenlandske vogntog

Østfold

3

2

Akershus

18

3

Oslo

9

Hedmark

24

6

Oppland

22

5

Sør Trøndelag

33

Nord Trøndelag

29

13

Nordland

144

104

Troms

75

56

Finnmark

47

26

Sum

404

215

Ekspander/minimer faktaboks
Vogntoghendelser langs E6 i Nordland (CartoDB)