Hopp til innhold

Seks av ti nordmenn er redde for jobben til Martin (22)

Seks av ti frykter å møte vogntog på vinterføre. Det synes lastebilsjåfør Martin Kristensen er sørgelig.

Lastebilsjåfør Martin Kristensen (22) fra Sortland.

Martin Kristensen (22) fra Sortland kjører vogntog - noe seks av ti nordmenn er redde for.

Foto: privat

Snøen laver ned og lysene fra bilene du møter på veien er blendende lyskastere.

Du runder en sving, og plutselig er hele veien lyst opp.

Du møter et vogntog.

Hvordan reagerer du? Har du tillit til sjåføren? Og tror du at lastebilen er godt nok rusta for føret?

Det tror ikke seks av ti nordmenn, ifølge en fersk undersøkelse fra NAF.

En av dem er Randi Tinnan. Hun kjører bil i Meløy og Rødøy-området.

– Når jeg kommer rundt en sving, og de har vi mange av, så kjenner jeg grøsninger i hele kroppen, særlig på vinteren, sier hun til NRK.

Randi Tinnan.

Randi Tinnan synes gods bør over på tog og båt.

Foto: privat

Hun har opplevd å vente i kø i timesvis fordi vogntogene ikke har vært godt nok skodd, og synes det er for mange ulykker.

– Både jeg og bilen er jo steindau i det sekundet vi møter et slikt udyr. Vi kan jo alltids få bedre veier, men jeg synes gods bør være mer på bane og båt, ikke på veiene. Det er rett og slett ikke forhold for så mange vogntog her, sier hun.

Vogntog har problemer på Strandafjellet

Over halvparten av alle nordmenn er redde for å møte vogntog på vinterveier. Her fra Strandafjellet i november i år.

Foto: Tipser

Ser at bilister ikke er trygge

Vi er i den mørkeste tiden på året. Særlig i nord har nettene blitt lange. Der kjører gamle Martin Kristensen (22) fra Sortland i vogntoget sitt. Det har han gjort i 3 år.

Han forteller at han har opplevd at bilister er utrygge i møte med ham.

– Hvis det er dårlig vær og føre ser jeg at mange slakker litt ned når de møter på meg. Iblant stopper de helt opp, sier den unge vogntogsjåføren.

Han kan forstå at noen er redde.

– Det er jo store krefter i sving. Samtidig er det ikke bra at dersom folk synes det er skummelt å møte oss vogntogsjåfører, sier Kristensen.

Frem til oktober i år har 11 personer omkommet etter ulykke med vogntog ifølge SSB.

Lastebilen til Martin Kristiansen

Martin kjører et vogntog på 19 og en halv meter. Hvis den er fullasta, kan den veie 50 tonn.

Foto: Privat

Får ofte stor plass i mediene

I undersøkelsen fra NAF svarer 60 prosent at de har svært liten eller liten tillit til at vogntogene som kjører på norske veier er godt nok utstyrt for norske vinterforhold.

Bare 16 prosent at de har tillit eller svært stor tillit til vogntogene.

Frank Lauritz Jensen, rådgiver i Lastebileierforbundet synes det er skremmende at så mange er engstelig for å møte vogntog på veiene.

Men overrasket er han ikke.

Han tror mange blir redde fordi ulykker med vogntog ofte får stor plass i mediene.

Det gjør at mange forbinder vogntog med noe skummelt. Men ser du på hvor mange vogntog som ruller på veiene, og hvor få som er involvert i ulykker, så er det veldig gode tall.

Frank Lauritz Jensen, rådgiver i Norges Lastebileier-Forbund

Frank Lauritz Jensen, rådgiver i Lastebileierforbundet, mener vogntog ikke er involvert i så mange ulykker, om du ser på hvor mange vogntog som ruller på veiene.

Foto: Ole-Fredrik Lambertsen / NRK

Likevel er det selvfølgelig skjebnesvangert for dem som blir utsatt for en ulykke.

Selv mener Jensen det kan være like skremmende å møte eldre på veiene.

Yrkessjåfører kjører mange tusen kilometer i måneden. De er erfarne folk som vet hva de holder på med. De gjør selvfølgelig feil de også, men ofte kan det være mer skummelt å møte en eldre person som kjører sjelden, enn å møte en erfaren sjåfør som kjører vogntog.

Utenlandske sjåfører er mer utrygge

Den 22 år gamle vogntogsjåføren fra Sortland tror særlig det er utenlandske førere som sliter i vinterføret.

Ifølge en rapport Transportøkonomisk institutt (TØI) utarbeida i 2016 er det tre ganger så høy risiko for at utenlandske tunge godsbiler blir involvert i ulykker som norske.

Utenlandske sjåfører i Norge så også ut til å ha høyere sannsynlighet for å være involvert i dødsulykker enn norske sjåfører.

Men Kristensen fra Sortland peker på at også mange norske bilførere ikke alltid er beredt på vinterværet.

– Det handler om å være skodd for forholdene. Det er også norske førere som kjører på dårlige vinterdekk. Det er heller ikke bra.

Sjåføren fra Sortland føler seg trygg på at han ikke kommer til å kollidere med bilister på vinterføret.

– Jeg tenker ikke så mye over hvis det går galt. Det handler om å tenke sikkert og være påskrudd når man kjører og følge med.

Men det blir færre ulykker: