Hopp til innhold

Hver femte lastebil frakter søppel

Stadig flere av lastebilene på norske veier frakter søppel. Nytt regelverk og lave strømpriser er årsaken.

Søppeltransport

Det fraktes nå mer søppel enn fisk langs veiene i Nordland.

Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde / NRK

Yrkessjåfør Kari Kenttämaa fra Sverige kjører inn på avfallsmottaket på Vikan i Bodø. I dag skal han hente restsøppel og kjøre det 40 mil sørover til søppelforbrenningsanlegget i Umeå i Sverige. Det gjør han ofte.

– Det lastes hver dag over hele Nord-Norge. Vår bedrift har 25 biler som laster søppel, hver uke gjennom hele året, forteller den svenske sjåføren.

Kari Kenttämaa

Yrkessjåfør Kari Kenttämaa kjører søppel fra Bodø til Umeå i Sverige

Foto: Knut Haarvik / NRK

Fraktes mer søppel enn fisk

Hver femte lastebil på veiene i Nordland kjører nå søppel. I oppdrettsfylket har søppeltranporten til og med blitt større enn transporten av fisk og annen sjømat.

– Vi har gjennomgått transportbelastningen på veiene i Nordland. Det viser at de største transportene på veiene er søppel. I realiteten er tallet større enn hver femte bil, for vi har ikke tatt med transporten inn til avfallsselskapene, kun transporten ut, sier daglig leder i transportutvikling A/S i Narvik, Stig Nerdal.

Etter at nye miljforskrifter la ned forbud mot deponering og krav gjenninning og forbrenning i 2009 har mengden søppel på norske veier økt kraftig.

– Før kunne man deponere alt av avfall. Nå skal det sorteres og kjøres til gjenvinning. Gjerne til helt andre steder i Norge eller i utlandet, sier Nerdal.

Søpla blir strøm i Sverige

At det kjøres så mye søppel overrasker den svenske sjåføren. Men Kentämaa er klar over at forbrenningsanlegget i Umeå henter søppel fra hele Norge til sin energiproduksjon.

Søppelplass

Hvert år betaler søppelmottaket i Bodø 16 millioner kroner for å få restsøppel sendt til Sverige.

Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde / NRK

– Jeg har en kollega som har fraktet søppel fra Oslo til Umeå. Det må koste litt å frakte søppel nesten 900 kilometer, sier han.

I Sverige har det lenge vært lønnsomt å gjennvinne energi fra søpla. Der betaler kundene nå omlag en krone for hver kilowattime. Her hjemme nærmer strømprisen seg en tiendedel av den svenske. Derfor er det ikke lønnsomt å med søppelforbrenning lokalt.

Leif Magne Hjelseng

Leif Magne Hjelseng, administrerende direktør ved avfallsmottaket Iris Salten.

Foto: IRIS

– Det er utredet et gjenvinningsanlegg for restavfall i Salten. Det viste seg å være en mye dyrere løsning enn å sende det ut av landet, sier administrerende direktør ved avfallsmottaket Iris Salten, Leif Magne Hjelseng.

– Miljøregnskapet blir bra

Han vil ikke være med på at det miljøfiendtlig å sende søpla så langt med bil for å få den brent.

– Hvis man ser på transporten isolert, så er det en utfordring. Hvis man ser på det totale miljøregnskapet i dagens marked, så er det en veldig bra løsning å sende det til Sverige, sier Hjelseng.

I fjor betalte søppelmottaket i Bodø omlag 16 millioner kroner for å få restsøpla sendt til Sverige og brent der. Sjåfør Kentämaa synes det er en god ordning

– Vi får betalt for å ta imot søpla og vi får betalt for å kjøre den bort. I tillegg får vi produsert strøm. Det er ikke dårlig. Men dere har oljen, så noe må vi også ha, humrer han.