Yrkessjåfør Kari Kenttämaa fra Sverige kjører inn på avfallsmottaket på Vikan i Bodø. I dag skal han hente restsøppel og kjøre det 40 mil sørover til søppelforbrenningsanlegget i Umeå i Sverige. Det gjør han ofte.
– Det lastes hver dag over hele Nord-Norge. Vår bedrift har 25 biler som laster søppel, hver uke gjennom hele året, forteller den svenske sjåføren.
Fraktes mer søppel enn fisk
Hver femte lastebil på veiene i Nordland kjører nå søppel. I oppdrettsfylket har søppeltranporten til og med blitt større enn transporten av fisk og annen sjømat.
– Vi har gjennomgått transportbelastningen på veiene i Nordland. Det viser at de største transportene på veiene er søppel. I realiteten er tallet større enn hver femte bil, for vi har ikke tatt med transporten inn til avfallsselskapene, kun transporten ut, sier daglig leder i transportutvikling A/S i Narvik, Stig Nerdal.
Etter at nye miljforskrifter la ned forbud mot deponering og krav gjenninning og forbrenning i 2009 har mengden søppel på norske veier økt kraftig.
– Før kunne man deponere alt av avfall. Nå skal det sorteres og kjøres til gjenvinning. Gjerne til helt andre steder i Norge eller i utlandet, sier Nerdal.
Søpla blir strøm i Sverige
At det kjøres så mye søppel overrasker den svenske sjåføren. Men Kentämaa er klar over at forbrenningsanlegget i Umeå henter søppel fra hele Norge til sin energiproduksjon.
– Jeg har en kollega som har fraktet søppel fra Oslo til Umeå. Det må koste litt å frakte søppel nesten 900 kilometer, sier han.
I Sverige har det lenge vært lønnsomt å gjennvinne energi fra søpla. Der betaler kundene nå omlag en krone for hver kilowattime. Her hjemme nærmer strømprisen seg en tiendedel av den svenske. Derfor er det ikke lønnsomt å med søppelforbrenning lokalt.
– Det er utredet et gjenvinningsanlegg for restavfall i Salten. Det viste seg å være en mye dyrere løsning enn å sende det ut av landet, sier administrerende direktør ved avfallsmottaket Iris Salten, Leif Magne Hjelseng.
– Miljøregnskapet blir bra
Han vil ikke være med på at det miljøfiendtlig å sende søpla så langt med bil for å få den brent.
– Hvis man ser på transporten isolert, så er det en utfordring. Hvis man ser på det totale miljøregnskapet i dagens marked, så er det en veldig bra løsning å sende det til Sverige, sier Hjelseng.
I fjor betalte søppelmottaket i Bodø omlag 16 millioner kroner for å få restsøpla sendt til Sverige og brent der. Sjåfør Kentämaa synes det er en god ordning
– Vi får betalt for å ta imot søpla og vi får betalt for å kjøre den bort. I tillegg får vi produsert strøm. Det er ikke dårlig. Men dere har oljen, så noe må vi også ha, humrer han.