NRK Meny
Normal

Hegnar eier aksjer for 590 millioner i Hurtigruten

Norge er i Hurtigrute-rus, og den virkelige vinneren er Trygve Hegnar. Hans investeringer i Hurtigruten har til nå gitt en gevinst på 63 prosent. Handelshøgskolestudenter mener aksjen er billig, skriver NRK-kommentator Knut Eirik Olsen.

Trygve Hegnar

VINNER: Hurtigruten seiler i medvind om dagen. Det gjør storeier Trygve Hegnar også.

Foto: Kyrre Lien / Scanpix

Etter at hurtigruteskipet MS «Nordnorge» hadde avsluttet sin fem dager lange signingsferd i Kirkenes onsdag formiddag, er det kun Stordalen-effekten igjen av aksjen på Oslo Børs.

Aksjen falt fra kroner 5,20 til 4,99, og både Trygve Hegnar og Petter Stordalen måtte se at de siste dagers børsrally for hurtigruteaksjen ebbet ut.

Vesentlig rikere

Men dette behøver ikke å bety at aksjen ikke vil ta igjen det tapte, og i tillegg øke videre. Og dersom det er en trøst for Hegnar, har investeringene i Hurtigruten, som startet i november i 2009, økt med 63 prosent.

I tre omganger har Hegnar kjøpt aksjer i Hurtigruten, og til sammen har han investert 379 millioner kroner i selskapet. På dagens kursnivå betyr dette at verdien har økt til over 590 millioner kroner.

I de fleste sammenhenger vurderes dette en fin fortjeneste gjort over en periode på ett og et halvt år.

Videre opp?

Hurtigruten i Nordland

Hurtigruten MS Nordnorge på vei fra Ørnes til Bodø.

Foto: NRK

Siden Hurtigrutens store emisjon i begynnelsen av 2009, da selskapet gjennomførte en emisjon som satte aksjekursen ned til en krone, er det ikke bare Hegnar som har hatt fine gevinster på aksjen. Nå har den nådd et nivå på rundt fem kroner en stund uten å gå videre oppover.

Spørsmålet mange stiller seg er om aksjen har det som skal til for å vokse videre.

Sju kroner aksjen?

I fjor leverte to masterstudenter ved Handelshøgskolen i Bergen en hovedoppgave de analyserte Hurtigruten. Studentene Eirik Teistum og Joar Alm, som hadde professor Øystein Gjerde som veileder, konkluderte med at aksjen var verdt kroner 8,89.

Denne konklusjonen hadde ikke i beregningen den gode avtalen selskapet fikk med Staten for de neste seks årene, men studentene, som begge er i stillinger innen finans i dag, tror sju kroner aksjen er mer riktig nå.

Vanskelig verdivurdering

Der er ingen meglerhus i Norge i dag som har analytikere som følger Hurtigruten. Dette gjør det vanskelig å spå hvor kursen vil bevege seg.

Hurtigruten har snudd en negativ utvikling fra å være på konkursens rand i februar 2009. Selskapet har fortsatt stor gjeld, men har klart å gå fra underskudd til overskudd.

Dersom halleluja-stemningen den siste uka materialisere seg i flere reisende, kan de som eier aksjer i «Riksvei nummer 1» belage seg på fortsatt verdivekst.