NRK Meny
Normal

Skjær i sjøen for Hurtigruten

Hurtigrutens overskudd på 22 millioner kroner før skatt er ingen solid buffer for kommende utordringer.

Video 1a8f5ddd-1089-4b6b-97d3-b0f44b0dbe04.jpg

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

For første gang siden sammenslåingen av OVDS og TFDS i 2005 går Hurtigruten ASA med overskudd. Det ble et overskudd før skatt på 22 millioner kroner, 50 millioner kroner bedre enn 2009.

Hovedårsaken til resultatforbedringen er økning i antall gjestedøgn på norskekysten, charter MS «Finnmarken» og lavere salgs- og administrasjonskostnader.

Skjær i sjøen

Men selskapet må regne med kraftig utgiftsvekst på grunn av stadig høyere drivstoffpriser og forventet renteøkning. Hurtigruten har fortsatt over tre milliarder kroner i gjeld, og en renteøkning vil påvirke økonomien i selskapet betydelig.

Samtidig har suksessen i for den nye satsingen på vinterturisme lagt et grunnlag for en mer solid drift, og som kan kompensere litt for økte driftsutgifter.
Den aller største utfordringen for selskapet i år blir å få en god avtale med staten om drifta av sjøruta mellom Bergen og Kirkenes de neste åtte årene.

Forhandlingene blir harde, og Hurtigruten mener de trenger 750 millioner kroner årlig i kjøp av tjenester fra staten for å unngå tap på å seile som i dag, med 11 skip som anløper alle havnene to ganger daglig.

En annen utfordring er sammensetningen av skip. Selskapet trafikkere i dag med to svært gamle skip, som hele tiden trenger oppgraderinger.

Hurtigruteskipet Polarlys

POLITISK MEDVIND UANSETT: Hurtigruten har politikerne langs kysten i ryggen, underskudd eller ikke. I dag, onsdag, presenteres resultatet for 2010.

Foto: Steinar Bauge

Opp på børs

Selv om Hurtigruten seiler i smulere farvann etter overskuddet, var det ingen merkbar jubel på Oslo Børs over resultatet som ble framlagt i dag. Kursen er 0,6 prosentpoeng opp.

På samme dag som Hurtigruten la frem tallene for fjerde kvartal har styreleder Trygve Hegnar økt sin eierbeholdning i rederikonsernet.

Gjennom sitt selskap Periscopus AS har Hegnar kjøpt 8 millioner aksjer til kurs 5 kroner per aksje, skriver E24.

Dermed sitter Hegnar med en beholdning på 118.723.289 aksjer.

Vinteren går bra

Direktør Olav Fjell i Hurtigruten

Direktør Olav Fjell i Hurtigruten.

Foto: Kåre Riibe Ramskjell / NRK

Det er mye som går bra i Hurtigruten, som at på fem år har tallet på vinterturister økt til det tredobbelte. Dette er en trend som er forsterket i januar og februar, der det rapporteres om opp til 400 reisende på noen av turene.

Resultat før skatt i fjerde kvartal viser et underskudd på 105 millioner kroner, mot et underskudd på 181 millioner kroner i fjerde kvartal 2009.

Hurtigruten har normalt lavt belegg i første og fjerde kvartal, men økt fokus på vintertrafikk og konseptet "Hunting the light" har gitt betydelig
passasjervekst de fire siste årene.

I første kvartal 2010 var det hele 46 prosent flere gjestedøgn for rundreiser enn året før. I fjerde kvartal økte antall gjestedøgn fra rundreiser med 28 prosent.

Politisk støtte på kysten

2005 slo det som var igjen av hurtigruteselskaper seg sammen og dannet Hurtigruten ASA, og det sammenslåtte selskapet har ikke klart å levere positive tall noen av årene deretter Fjell har gjennomført et tung omstilling i selskapet de siste tre årene.

Den politiske støtten til Hurtigruten fra så og si hele kysten av Norge er stor i alle leire.

Les også:

Stortingsrepresentant Geir Ketil Hansen fra SV i Nordland vil at Hurtigruten skal seile som før, selv om det kan koste 750 millioner kroner årlig i åtte år framover for skattebetalerne.

Stortingsrepresentant for Fremskrittspartiet i Troms, Øyvind Korsberg, mener hele Stortinget vil at Hurtigruten skal fortsette å seile med skipene sine langs norskekysten fra Bergen til Kirkenes.

Opp til Stortinget

Samferdselsdepartementet er i dag i forhandlinger om en ny avtale med Hurtigruten for de neste åtte årene. Det kan utgjøre forskjellen mellom tap og gevinst for utålmodige investorer og banker som fortsatt har utestående milliardlån til Hurtigruten.

Spørsmålet blir hvor langt resten av Stortinget er villig til å gå når de får se den endelige regningen på nesten seks milliarder kroner for åtte års drift.