Maskinist Pål Aronsen ved 330-skvadronen i Bodø utfører de faste rutinene før sitt aller siste oppdrag som flygende livredder. Og det er to travere som er i ferd med å ta farvel. For som han selv, skal også de nesten 40 år gamle Sea King helikoptrene snart ut av tjeneste.
– Redningshelikopteret Sea King er et langt bedre helikopter i dag enn da det kom i 1973, sier kaptein og maskinisten som har reparert og fløyet maskinen i alle de snart 40 årene den har vært operativ i Norge.
Utvelgelsen av etterkommeren er begynt, men i motsetning til de som hevder at Sea Kingen for lengst har gått ut på dato, mener Pål Aronsen at det kan bli vanskelig for nye helikopter å gjøre jobben like bra som den gamle slitern.
– De er veldig robuste. De går og går. Det er veldig sjelden at det oppstår problemer med dem, sier Aronsen til NRK.no.
I snart 40 år har Sea Kingen vært vår fremste livredder. Like lenge har Pål Aronsen tjent de gamle sliterne.
Populært helikopter
– Så lenge det blir produsert deler, kan vi ha disse helikoptrene i 40 år til. Men det spørs om fabrikkene vil det. De er som bifabrikantene, de vil ha ut nye modeller, og slutte å produsere kompnenter som slitedeler.
Heldigvis for Aronsen og hans norske kolleger flyr det ganske mange Sea King-helikoptre rundt om i verden.
- Les også:
- Les også:
– Den engelske marinen flyr fortsatt Sea King. Det er en viktig grunn til fabrikken fortsatt produserer deler, sier han.
– Perfekt for norske forhold
Luftforsvaret opererer totalt 12 Sea King-maskiner i dag, og Stortinget har vedtatt at de skal skiftes ut inne 2020. Mannskapet består av fartøysjef, andrepilot, maskinist, systemoperatør, redningsmann og anestesilege. Sea Kingen blir brukt i alle former for ekstremvær, og har vist seg å være den beste helikopteret for norske forhold.
– Det finnes ikke bedre maskiner. De tåler mye vær. Sea Kingen veier ti tonn, og blir dermed svært stabil når mannskapet skal plukke opp fra sjøen og båter. I storm og sterk vind er det om å gjøre å ha tyngde, sier han.
Hver dag blir både faste og bevegelige deler nøye inspisert.
SeaKing helikoptrene må ha 14 timer vedlikehold for hver time de er i luften, men ifølge Aronsen har ikke antall vedlikeholdstimer økt siden 70-tallet.
– Robuste
Aronsen viser fram et helikopter som er bygd i 1986.
– Dette er det tredje siste vi fikk. Det er identisk med de som ble bygd i 1972. De er sterkt bygd. Rotorsystemet er overdimensjonert. Da de ble laget satt de ikke på pc og beregent styrke. Var dei i tvil la de på det dobbelte. Derfor er de så sterke og robuste.
Takknemlig
Etter å ha reddet folk langs kysten i nesten 40 år, er kollega major Paul Paulsen takknemlig for innsatsen til både maskin og maskinist:
– Vi er veldig glade for at folk står så lenge i jobben. Den erfaringen han nå har han overført til de som yngre er uvurderlig, sier major Paul Paulsen ved 330 skavadronen.
– Og bank i bordet, vi klarer å holde beredkspen. Jeg håper vi fortsatt skal klare det fram til at vi får nye helikoptre. Vi er godt fornøyd med Sea Kingen, legger han til.
– Folk setter pris på oss
Ingen andre på kloden har flere timer med redningshelikopteret, men nå Pål Aronsen bli pensjonist.
– Det har vært fine år. Man er hvor det skjer både på godt og vondt. Det er derfor jeg har holdt på i 38 år, fordi dette er verdens beste jobb.
Noe av det beste med jobben er møtet med mennesker.
– Folk setter veldig pris på oss uansett. Mer enn vi selv kanskje er klar over. De vet vi kommer uansett vær.
Foreløpig har han ikke tenkt på mye på det, men han har begynt å se fram til en litt mindre stressende hverdag.
– De lange vaktene kan være slitsomme. Det er mange solskinnsturer, men på vinteren har vi turer som er krevende. Jeg skal kose meg, spsielt når det er dårlig vær. Da skal jeg ta meg et glass rødvin og tenke på dem som er ute i ahvet og kaver, sier han.