Hopp til innhold

Frykter at Hurtigruten blir et rent cruiserederi

Hurtigruten kan ende på britiske hender når Petter Stordalen, Trygve Hegnar og et britisk forvaltningsselskap nå ønsker å overta rederiet for tre milliarder kroner. Det er neppe en fordel for kystens befolkning, tror tidligere stortingsrepresentant Geir Ketil Hansen (SV).

Trygve Hegnar og Petter Stordalen har lagt inn et bud på Hurtiruten

Trygve Hegnar og Petter Stordalen har lagt inn et bud på Hurtigruten. Resultatet kan bli at selskapet havner på britiske hender. Det er tidligere stortingsrepresentant for SV i Nordland, Geir Ketil Hansen, skeptisk til.

Foto: Bøe, Torstein / NTB scanpix

Geir-Ketil Hansen

SKEPTISK: Tidligere stortingsrepresentant for SV i Nordland, Geir Ketil Hansen, som selv var med på å legge grunnlaget for den nåværende hurtigruteavtalen med Staten.

Foto: Stortinget

Onsdag ble det kjent at det britiske investeringsfondet TDR Capital har kastet øynene sine på Hurtigruten. Etter å ha fulgt norskekystens kronjuvel i nærmere tre år la fondet i sommer inn et bud på syv kroner per aksje, noe som er nesten dobbelt så mye som markedsprisen.

Det verdsetter aksjekapitalen til rundt 2.940 millioner kroner, opplyser aksjonær Petter Stordalen til NTB, som sammen med Trygve Hegnar hadde invitert til pressekonferanse på The Thief i Oslo onsdag.

Tidligere stortingsrepresentant for SV i Nordland, Geir Ketil Hansen, er skeptisk til at Hurtigruten flagges ut.

– Jeg har ikke helt oversikt over hva konsekvensene umiddelbart vil bli, men på sikt er jeg veldig kritisk til denne utviklinga, sier han til NRK.

– Det betyr at det reelle eierskapet flyttes ut av landet. Det annonserer en kurs for Hurtigruten der man beveger seg bort fra den nordnorske forankringa, mener Hansen, som selv var med på å legge grunnlaget for den nåværende hurtigruteavtalen med Staten.

Han frykter et selskap som i større grad vil basere seg på kommersielt reiseliv.

– Resultatet kan bli at man får et rent cruiserederi.

– Staten sitter med kortene

Trygve Hegnar under pressekonferansen på The Thif

Trygve Hegnar under pressekonferansen på The Thif hvor han prater om at han og Petter Stordalen har lagt inn et bud på Hurtiruten.

Foto: Bøe, Torstein / NTB scanpix

Ifølge en transaksjonsavtale som ble undertegnet med Hurtigruten AS i dag, kjøper TDR 90 prosent av aksjene. Petter Stordalen beholder sin gamle eierandel på 5 prosent, mens Trygve Hegnars selskap Periscopus AS selger seg ned fra drøyt 33 til 5 prosent. De tre nye eierne har sammen dannet joint venture-selskapet Silk Bidco AS.

Forskningsleder Gisle Solvoll ved Handelshøgskolen i Bodø mener eierskapet i Hurtigruten ikke vil ha noe å si for dem som er opptatt av Hurtigrutens helårsdrift langs kysten av Norge.

– Det er ikke de som sitter i ledelsen som sitter med kortene. Det er staten og departementet. Det er de som avgjør hurtigruteanløpene i Nord-Norge, sier han.

– Et godt tilbud

 Narvik-ordfører Tore Nysæter vil gjerne gjøre noe, men mener saken må modnes først.

FORNØYD MED TILBUDET: Narvik-ordfører Tore Nysæter.

Foto: Sander Andersen / NRK

Narvik kommune har rundt én million aksjer i selskapet, og er klare til å selge.

– Vi har tidligere sagt at dette ikke er noe vi skal sitte og eie nå som ikke Hurtigruten har hovedkontor i Narvik, sier ordfører Tore Nysæter (H) til NRK.

Han forteller at kursen så langt har vært for lav til at det har blitt noe salg.

– I forhold til slik aksjekursen har vært, så er dette tilbudet bra.

Satser på opplevelser

Stordalen ser på sin side for seg en storsatsing på opplevelsesreiser til nordområdene.

– Reiselivet er den nye soloppgangsnæringen for Norge, sa han med sedvanlig entusiasme da oppkjøpet ble presentert på dagens pressekonferanse.

Stordalen mener det ligger et stort potensial i oppdagelses-segmentet, som å padle i Trollfjorden og utforske Grønland og Svalbard.

– Det er dette vi må satse på. Verden endrer seg, tidene endrer seg, og kundene endrer seg. Vi skal ha de unike bildene der oppe fra, som nordlyset, og vi skal utvikle produktet og skaffe nye kundegrupper, sier Stordalen til NTB.

Få endringer

Ifølge konserndirektør Daniel Skjeldam blir det få endringer i den daglige driften av Hurtigruten.

– Norskekysten kan ikke flyttes. Vi skal fortsatt drive med daglig transport av folk og gods og post til våre 34 havner, sier han til NTB.

Hovedkontoret forblir i Tromsø. Aksjonærer som representerer 57 prosent av aksjene, har allerede godkjent oppkjøpet. For at salget skal gå igjennom, må 90 prosent si ja. Tilbudet fra TDR blir stående i en måned.

Skjeldam understreker at de nye eierne kjenner Hurtigruten, selskapets ledelse og ansatte godt og har stor respekt for den viktige rollen selskapet har som leverandør av tjenester til innbyggere, næringsvirksomhet og lokalsamfunn langs kysten.

Petter Stordalen under pressekonferansen onsdag

Petter Stordalen under pressekonferansen om at han, Investorene Trygve Hegnar og det britiske oppkjøpsfondet TDR Capital går sammen om å legge inn bud på alle aksjene i rederiet Hurtigruten.

Foto: Bøe, Torstein / NTB scanpix