Politiet i Nordland sier at det har vært store krefter involvert i flystyrten der fire amerikanske soldater mistet livet fredag.
Soldatene var i Norge i forbindelse med øvelsen Cold Response.
Ifølge politiet ligger flyvraket i et bratt og ulendt skogsterreng innerst i dalen. Ulykkesstedet i Gråtådalen har en omkrets på 200 meter.
Det var vanskelig å ta seg inn til havaristen på grunn av dårlig vær. De var framme på stedet først klokka 01.30.
Det ble en dramatisk operasjon, ifølge politiet.
Vinden var så sterk at det var vanskelig å stå oppreist, og sikten var på én meter. I tillegg er det stor snøskredfare og et svært vanskelig terreng.
– Vi hadde en operativ fase hvor vi strakk grensene for å komme inn til havaristen, sier Eilertsen.
Framme på ulykkesstedet kunne politiet konstatere at flyet hadde falt rett ned og truffet bakken med voldsom kraft.
– Det er ingen glidebane etter at flyet traff bakken. Sammenstøtet har vært hardt, konstaterer stabssjef Bent-Are Eilertsen i Nordland politidistrikt på en pressebrifing i Bodø i dag.
Han legger til at det er for tidlig å si noe om alder og identitet på de fire omkomne amerikanerne.
Jobber ut fra en rekke hypoteser
Han vil heller ikke spekulere på årsaken til at flyet styrtet.
– Det er for tidlig å si noe om. Så langt har vi bare fått kartlagt at de savnede er døde. Nå gjenstår et stort etterforskningsarbeid, sier Eilertsen.
Politiet har forlatt stedet, og de fire amerikanske soldatene kan ikke hentes ut før været bedrer seg.
Det er personell fra Forsvaret som vokter området i natt.
Generalmajor Rolf Folland, som er øverste sjef for Luftforsvaret, vil heller ikke spekulere på årsaken.
– Årsaken til slike ulykker er som regel tredelt. Enten er årsaken av teknisk art, eller så kan vær, klima og topografi være utslagsgivende. Eller så kan ulykken skyldes en menneskelig feil.
Det kan også være en kombinasjon av flere årsaker.
– Vi skal ikke spekulere, men la havarikommisjonen komme fram til sine konklusjoner, sier Folland til NRK
Kripos på plass
Skredeksperter har frarådet alle å oppholde seg i området på grunn av høy fare for både jord- og snøskred.
Politimester Heidi Kløkstad sier at både Kripos og Flyhavarikommisjonen er på plass i Bodø.
Men vær- og skredforhold gjør at heller ikke de kommer seg inn til ulykkesstedet.
– Vi jobber nå med å forberede oss på det store arbeidet vi har foran oss, sier Kløkstad.
Juridisk nøtt
Det går mot en lang og tidkrevende etterforskning. I likhet med flystyrten i Kebnekaise under Cold Response for 10 år siden, er det to nasjoner som skal jobbe sammen.
Siden flyet og mannskapet er amerikansk, og ulykken fant sted på norsk jord, gir det juridiske utfordringer i den videre etterforskningen.
– Vi jobber nå med å avklare hvem som har ansvaret for å følge dette opp videre, sa politimester Kløkstad.
Nå skal det avklares om det er amerikanske myndigheter eller norske som skal lede etterforskningen.
– Det kan også hende at det blir en mellomløsning der man samarbeider og den ene bistår den andre underveis. Dette er ikke avklart ennå, sier Kløkstad.
En ulykkesbelastet flytype
Mannskapet på fire var ute på treningsoppdrag i flyet av typen MV-22B Osprey. Det skulle etter planen ha landet like før klokken 18 fredag. Flyet ble meldt savnet klokken 18.26 da det ikke landet som planlagt.
Det spesielle militærflyet har vært involvert i flere ulykker siden 2007. Ifølge en oppsummering NRK har gjort har 40 mennesker mistet livet i ulykker det dette flyet.
I 1992 omkom sju personer i da et fly styrtet i en elv i Virginia i USA. Årsaken til havariet var et maskinhavari, og flyet ble da satt på bakken i nesten ett år.
Det spesielle med flyet er at det kan ta av og lande som et helikopter. Det kan brukes til å lande på fartøy eller på vanskelige steder ute i naturen for å transportere inn personell eller materiell.
Takker for støtten
Timothy Irish er kommunikasjonsrepresentant for II Marine Expeditionary Force, som er en del av US Marines.
Han roser norske myndigheter og frivillige i etterkant av ulykken.
– Det er alltid vanskelig når vi mister et fly og må begynne prosessen med å lokalisere flyet og mannskapet. Dette er et stort oppdrag. Men det som har gjort oss ydmyk og imponert oss, er den fantastiske støtten vi har fått.
I tillegg roser han allierte som har bidratt med materiell i leteaksjonen. Og retter en spesielt stor takk til det norske forsvaret.
– For oss er dette virkelig en demonstrasjon på våre sterke og strategiske forhold, at vi kan være her for hverandre i denne vanskelige tiden.