En 140 år lang tradisjon med lokal båttrafikk forsvinner ut fra Hurtigruten ASA med salget av hurtigbåter og ferjer til Torghatten Trafikkselskap ASA.
Men med salget følger Hurtigruten sin strategi om å konsolidere selskapet rundt driften av hurtigruteskipene og å få redusert den tyngende gjelden.
- En viktig, men også trist dag sier administrerende direktør Olav Fjell i Hurtigruten til NRK.
En svale gjør ingen sommer
– Dette er definitivt et veiskille for Hurtigruten. Derfor er det godt at salget går til et selskap med like lang fartstid, sa Fjell da salget til 488 millioner kroner ble under offentliggjort fredag.
Likevel legger ikke Fjell skjul på at det må mer til for å redde det gjeldsstyngede selskapet.
- Det er ikke slik at en svale gjør en sommer, men det er et viktig ledd i den planen vi har. Salget av fergene og hurtigbåtene er en veldig viktig, sier Fjell til NRK.
Ingen oppsigelser
For kjøpssummen får Torghatten 45 fartøy og 606 ansatte. Torghatten oppretter et nytt heleid datterselskap, Torghatten Nord, som skal håndtere driften i Nordland og Troms.
– Driften av båtene fortsetter som før, og det vil ikke bli reduksjoner i antall ansatte. Passasjerene vil heller ikke merke at en ny eier overtar, sier administrerende direktør Brynjar Forbergskog i Torghatten Trafikkselskap.
Video: Hurtigruten er kvitt hurtigbåter og ferger
Salgsavtalen skal gjennomføres 5. januar neste år. Torghatten overtar en pantegjeld på 355 millioner kroner og betaler et kontantbeløp på 133 millioner kroner, som blir fri likviditet for Hurtigruten ASA. Etter salget vil selskapet fortsatt ha en gjeldsbyrde på rundt 3,5 milliarder kroner.
– God avtale
– Prisen er god i den forstand at den er helt på linje med tilsvarende transaksjoner de siste to-tre årene. Salget skjer til tross for en nærmest unntakstilstand i finansmarkedet. Så jeg er godt fornøyd med en god avtale i et unormalt marked, sier Olav Fjell.
For bunnsolide Torghatten er overtakelsen av de 45 hurtigbåtene og ferjene et kjøp som styrker kjernevirksomheten i et selskap som har ekspandert kraftig de siste årene med oppkjøp av blant annet Norgesbuss og Bastø Fosen. Det Brønnøysund-baserte selskapet hadde i fjor et overskudd på 241 millioner kroner.
Fleksibilitet
– Ferjene og hurtigbåtene til Hurtigruten er attraktive for oss fordi denne flåten gir oss fleksibilitet til å satse videre i denne virksomheten. Dette er et marked preget at store offentlige anbud der det er et fortrinn med en miks mellom gamle og nye båter i flåten, sier Brynjar Forbergskog.
Unntatt fra kjøpet er fem hurtigbåter som Hurtigruten bruker på fire ruter i Troms. Disse skal drive videre i regi av Hurtigruten ut neste år. Hurtigruten har forgjeves forsøkt å komme seg ut av denne avtalen som ikke tar høyde for de økte drivstoffkostnader.
Samtidig med salgsavtalen for resten av hurtigbåtene og ferjene kom en skriftlig avklaring fra Troms Fylke. Her avstår fylkeskommunen fra å benytte seg av opsjonen med å ensidig forlenge hurtigbåtavtalen ut 2010.
Hurtigruteledelsen gjør det klart at de tenker å selge også disse fem hurtigbåtene når avtalen med fylket går ut 31. desember neste år.
Buss-forhandlinger
Neste fredag blir det avklart om staten vil bi bedre de økonomiske betingelser til drifta av de 11 hurtigruteskipene. Selskapet prøver også å selge ut bussdivisjonen sin, og er i forhandlinger med aktuelle aktører.