Hopp til innhold

Filmet den unike Starfighter-flygningen fra F16-fly

Mer enn 30 år etter at det ble tatt ut av tjeneste, var storebroren til F16-flyet i går tilbake på vingene i Norge.

Mer enn 30 år etter at det ble tatt ut av tjeneste, var storebroren til F16-flyet tilbake på vingene i Norge.

Et døgn har gått siden det legendariske jagerflyet Starfighter tok av og landet på Bodø hovedflystasjon. Ildsjelene bak prosjektet har fortsatt ikke fått bena helt ned på jorda igjen.

Starfighterens venner

«Starfighterens venner» har i 13 år jobbet for å sette i stand flyet.

Foto: Ole Marius Rørstad / NRK

For det var aldri sikkert at flyet skulle opp i luften.

– Jeg hadde et mål og du kan ikke miste troen når du har satt deg et mål. Det har kanskje gått litt opp og ned med fremdriften, men troen har hele tiden vært der, sier Helge Andreassen.

Han er leder for «Starfighterens venner», den jagerflyinteresserte dugnadsgjengen, som har brukt de siste 13 årene på å sette i stand flyet, som i går fikk sitt comeback i luften.

Filmet testflygningen

Flytypen ble avløst av F16 i 1981, og har ikke vært brukt i Norge på 33 år. Andreassen fulgte selv flygningen fra et F16-fly som var med under testen.

– Det var en opplevelse i seg selv, for jeg har aldri flydd F16. I tillegg fikk jeg brukt videokameraet veldig flittig underveis og fikk dokumentert det meste av det vi så i lufta. Det var skikkelig moro.

En rekke dødsulykker med flytypen ga Starfighteren kallenavnet «The Widowmaker» i utlandet. Andreassen mener flyet har et ufortjent dårlig rykte og var ikke i tvil om at gårsdagens testflygning kom til å gå etter planen.

– Jeg var spent, men nervøs var jeg ikke. Jeg vet at vi har gjort en veldig god jobb. «Widowmaker» var et ord vi som fløy Starfighter i Bodø overhodet ikke kjente til. Det er et ukvemsord om flyet, som vi ikke setter pris på å høre. Jeg håper vi kan parkere det en gang for alle.

Helge Andreassen og Eskil Amdal

Helge Andreassen snakker med testpilot Eskil Amdal før take off.

Foto: Ole Marius Rørstad / NRK

Ønsket i utlandet

Testflygningen har fått oppmerksomhet i utlandet, og flyet står på ønskelisten til flyshow ute i Europa. Men å få booket flyet er lettere sagt enn gjort.

– Vi kommer til å jobbe videre med å få et litt mer permanent flydyktighetsbevis. Det regner jeg med at vi får, men i første omgang kommer dette flyet til å operere utfra Bodø i den grad vi skal fly det.

Det er også behov for tillatelse fra USA, dersom flyet skal opp i lufta utenfor landegrensene.

– Nå er vi inne i en ny driftsfase. Vi skal holde dette flyet i orden som et vanlig luftfartøy. Vi har fått det opp på det nivået som trengs rent teknisk og nå er det et vanlig fly. Er det feil på det skal det repareres, så kan det fly igjen.

Eskil Amdal og Finn Bøe

Gjensynsglede på bakken mellom testpilot Eskil Amdal og ildsjelene.

Foto: Ole Marius Rørstad / NRK