Hopp til innhold

Nå kan Starfighteren få luft under vingene igjen

En dugnadsgjeng har i 13 år jobbet med å gjøre forløperen til jagerflyet F-16 flyvedyktig. I dag var Luftfartstilsynet på besøk for å godkjenne arbeidet.

Starfighter

Tidligere jagerflypilot og leder i Starfighterens Venner, Helge Andreassen, er en av dem som har vært primus motor for å få liv i den gamle slåsskjempen.

Foto: Lars-Bjørn Martinsen / NRK

F-104 Starfighter var kanskje Norges viktigste våpen under den kalde krigen. I 1981 ble flyet erstattet av F-16 og har ikke vært å se på himmelen i Norge siden.

Nå har en dugnadsgjeng i Bodø håp om å få flyet på vingene igjen. Tidligere jagerflypilot og leder i Starfighterens Venner, Helge Andreassen, er en av dem som har vært primus motor for å få liv i den gamle slåsskjempen.

– Jeg var i USA og fikk se tre tidligere norske Starfightere som var på vingene der. Da tenkte jeg at det burde jo være mulig å få til noe lignende her hjemme også. Vi har mye kompetanse tilgjengelig, forteller han.

Under den kalde krigen hadde Norge to jagerflyskvadroner som driftet Starfighter-flyene. Disse var begge strategisk plassert på Bodø flystasjon, med kort responstid nordover til å avskjære russiske jagere som krenket norsk luftrom.

Andreassen fløy selv Starfighteren under den kalde krigen, og sammen med resten av dugnadsgjengen gjorde han i dag siste finpussen før godkjenningen fra Luftfartstilsynet.

Kan fly allerede onsdag

Luftfartstilsynet inspiserte flyet og har nå sendt inn papirene som skal til for få den formelle godkjenningen. Da flyet var i operativ drift hadde flyet halenummer Starfighter 637, men er nå strippet for våpensystemer og har fått kallenavnet LN-STF.

Går papirarbeidet som forventet er flyet planlagt å få sin første flytur på 33 år allerede i morgen eller torsdag, avhengig av vær.

– Vi føler at flyet er i god stand og tror at vi skal få den tillatelsen, men vi kan jo aldri være helt sikker, forteller Andreassen.

Om flyet skulle komme på vingene på onsdag er det liten tvil om at det vil sette spor etter seg. Flyet fikk tilnavnet «Vestfjordoksen», etter det voldsomme brølet som motoren gav og vil kunne høres godt på sin vei.

– Den har et støynivå som nok mange vil høre og dra kjensel på, men supersoniske smell skal vi klare å unngå, forteller han.

Flyet var i sin tid kjent for å kunne fly over to ganger lydens hastighet, og var med det raskere enn arvtakeren F-16.

Ulykkesutsatt

Starfighteren er bygd for fart, og likner på en rakett med sine korte vinger. Flyet var også ulykkesutsatt. Av til sammen 45 Starfightere i Norge, gikk 13 tapt og seks personer mistet livet.

For å ivareta sikkerheten er det Eskil Amdal, en av Norges mest erfarne testpiloter, som har fått æren av gjennomføre den første testflyvningen. Han er for tiden ansatt i F-35-prosjektet, men er flydd inn fra USA for anledningen.

Starfighter

Det er en stor dugnadsgjeng som har stått på i 13 år for å realisere drømmen om å kunne få Starfighteren på vingene igjen.

Foto: Lars-Bjørn Martinsen / NRK